ΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΜΟΥ ΣΕ 150+ ΧΩΡΕΣ ΜΕ 250+ ΕΝΣΩΜΑΤΩΜΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Του Δρ. Δημητρίου Κουτάντου

 

Ηβιωματική, πολυτροπική, μη κερδοσκοπική εκπαιδευτικήσειρά «Το Ταξίδι» παρουσιάζει τα ανεξάρτητα ταξίδια μου σε 150+ χώρες σε Ανταρκτική, Αμερική, Αφρική, Ασία, Ωκεανία και Ευρώπη. Είναι μια βιωματική καταγραφή από τη διαμονή μου για δέκα έτη στο εξωτερικό για μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία, ως αποσπασμένος εκπαιδευτικός στη Βραζιλίακαι στο Κονγκό και από τα ανεξάρτητα ταξίδια μου είκοσι ετών. Οι τρεις βασικοί άξονες της σειράς αφορούν στην Οικολογία, τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση στον κόσμο με συνεντεύξεις εκπαιδευτικών/ακαδημαϊκών και ενσωματωμένα ντοκιμαντέρ. Τα πολλαπλά εκπαιδευτικά μέσα (modes) κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο, συνιστούν μια πολυτροπική(multimodal) εκπαιδευτική προσέγγιση. Σε συνεργασία με την εκπαιδευτική πύλη eduportalεδώ και ενάμιση έτος έχουμε παρουσιάσει  150+ χώρες με 250+ ενσωματωμένα ερασιτεχνικά ντοκιμαντέρ

Για τον πρώτο άξονα της σειράς επισκεφτήκαμε και προσπαθούμε να αναδείξουμε τα Φυσικά Μνημεία και τους Οικολογικούς Δρυμούς του πλανήτη μας, όπως είναι το σπάνιο περιβάλλον της Ανταρκτικής, οι καταρράχτες Foz de Iguazu στη Βραζιλία, ο Αμαζόνιος, τα φιόρδ της Χιλής, τα ενεργά ηφαίστεια στην Κεντρική Αμερική, τα οικολογικά εθνικά πάρκα της Αφρικής, το Σερενγκέτι, ο Κρατήρας Νγκορογκόρο, τα πάρκα Bwindi και Virrunga στα οποία κατοικούν οι τελευταίοι 880 Γορίλες των Βουνών, το Δέλτα Οκαβάνγκο, ο Νείλος,ο Ζαμβέζης, ο Μεκόνγκ, ο Δούναβης, οι ουρακοτάγκοι του Βόρνεο κτλ.  Η φύση είναι η ζωτική αναγκαιότητα, αλλά και συνείδηση όπως σημειώνει ο ποιητής: «Μια μέρα το παρελθόν μας θα μας αιφνιδιάσει με τη δύναμη της επικαιρότητάς του. Δε θα ‘χει αλλάξει εκείνο αλλά το μυαλό μας. Ένα ψήλωμα νοητό, που θα χρειαστεί να το ξανανεβούμε για να εκτιμήσουμε σωστά τις διαστάσεις των πραγμάτων γύρω μας… Τότε μόνον θα καθαρίσει το τοπίο, για να φανούν οι σταθερές που το συνέχουν. Οι άνθρωποι θα πάψουν να ‘ναι απλώς φορείς ηθών και εθίμων, και οι θάλασσες ανάμεσα στους άγριους βράχους θ’ αποκτήσουν την προέκταση την ηθική που θέλησε ο συγγραφέας, δοκιμάζοντας να συνθέσει τα φυσικά στοιχεία με τον τρόπο που θα το έκανε για ένα ιδεόγραμμα» (Ελύτης, Ο., 1995, Εν Λευκώ, Τέταρτη Έκδοση. Αθήνα: Ίκαρος, σελ. 62).

Δεύτερον, η σειρά παρουσιάζει πολιτισμικούς χώρους και μουσεία, Μνημεία της Παγκόσμιας Πολιτισμικής Κληρονομιάς προστατευόμενα από την ΟΥΝΕΣΚΟ, όπως είναι τα μνημεία και οι πολιτισμοί των Ίνκας, των Μάγια, των Αζτέκων, των Taino, των Mapuche, των Μαασάι, των Ζουλού, των Μπαντού, της Μεγάλης Ζιμπάμπουε, του Μάλι, της Αρχαίας Αιγύπτου, της Ινδίας, του Βουδισμού, του Ινδουισμού κτλ. Πολλά ήθη, έθιμα, αρχιτεκτονικές και τρόπους διαβίωσηςαυτών των πολιτισμών συναντήσαμε «ζωντανά» στους δρόμους και στις λαϊκές παραδόσεις.

Τέλος ο τρίτος άξονας της βιωματικής σειράς αφορά στην Εκπαίδευση.Εκπαιδευτικοί από όλο τον κόσμο μοιράζονται μαζί μας τις απόψεις και τις εμπειρίες τους για ένα κόσμο ειρηνικότερο. Για την καταγραφή χρησιμοποιήσαμε ημι-δομημένες, μαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις. Ίσως η «συνάντηση», η «κατανόηση», η «αποδοχή», ο «σεβασμός», η «εκτίμηση», η «αξία» και τελικά η «αλλαγή» μέσα από τον άλλο να είναι η βαθύτερη εκπαιδευτική διάσταση του ταξιδιού, όπως σημειώνει και ο Levi-Strauss στο βιβλίο του «Θλιβεροί Τροπικοί» (1979): «Κάθε ταξίδι του αποκαλύπτει και μια πρωτόγνωρη όσο και συναρπαστική όψη του άλλου, της ετερότητας… ένα ταξίδι εγγράφεται ταυτόχρονα στο χώρο, στο χρόνο και στην κοινωνική ιεραρχία» (σελ. 70). Και συνεχίζει: «Γνωρίζοντας όμως αυτές τις (άλλες) κοινωνίες περισσότερο αποκτούμε ένα μέσο για να αποκολληθούμε από τη δική μας, όχι γιατί αυτή είναι η μόνη ή η απόλυτα κακή, αλλά γιατί είναι η μόνη από την οποία πρέπει να απελευθερωθούμε. Κι αυτό θα γίνει μόνο μέσα από τις άλλες» (σελ. 353). «Το να αποσπάσαι, αυτό είναι μια δυνατότητα ζωτικής σημασίας για τη ζωή…» (σελ. 375). Αυτή είναι και η δύναμη της εκπαίδευσης. «Η εκπαίδευση δεν μπορεί να επιδιορθώσει τη στέγη που στάζει, δεν μπορεί να εξαλείψει ένα διαζύγιο ή την απώλεια ενός γονέα, ή να απαλείψει μια ασθένεια και μια άσχημη κατάσταση υγείας… Μπορεί όμως να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε ώστε να δρούμε αποτελεσματικότερα» (Nixon, Martin, McKeown & Ranson, 1996, EducationforAll, σελ. 118).

Τα ταξίδια μας σε 150+ χώρες με 250+ ενσωματωμένα ερασιτεχνικά ντοκιμαντέρ, είναι διαθέσιμα δωρεάν για όλες τις αναγνώστιες και όλους τους αναγνώστες, στον κεντρικό σύνδεσμο: http://eduportal.gr/index.php/articles/culture

Καλά ταξίδια

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *