Ένα εικονικό μουσείο μπροστά στα μάτια μας στην 84η ΔΕΘ (ΦΩΤΟ)

Αν δεν έχετε ακόμη επισκεφτεί ακόμη το περίπτερο 14 με τίτλο «Akademia» και το stand 25, όπου το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας κρύβει εκπλήξεις και καινοτομίες, τότε σίγουρα θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Εκεί, μια εικονική μορφή του Μηχανισμού των Αντικυθήρων μας «σερβίρεται» ζεστή-ζεστή, με περίτεχνο τρόπο από τον υποψήφιο Διδάκτορα στο Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του ΠΑΜΑΚ, Λευτέρη Αναστασοβίτη. Την καινοτομία αυτή γνώρισε από κοντά την περασμένη Κυριακή και η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.

Ρεπορτάζ: Ελένη Σκάρπου

«Το αντικείμενο της έρευνάς μου είναι η “Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία”, μελετώντας την περίπτωση του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, και συγκεκριμένα τη διερεύνηση των δυνατοτήτων καλύτερης ερμηνείας, κατανόησης και επικοινωνίας των λειτουργιών και της δομής του πρώτου ανθρώπινου υπολογιστή με το ευρύ κοινό, χρησιμοποιώντας τις τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας (virtual reality) και των παιχνιδιών σοβαρού σκοπού (serious games) σε περιβάλλον υψηλού βαθμού εμβύθισης (immersion). Η καινοτομία προέκυψε από τα ενδιάμεσα αποτελέσματα της διδακτορικής μου έρευνας κατά τη μελέτη και επεξεργασία των δεδομένων, τα οποία αφορούν στον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, όπως CTs (Computed Tomographies)» εξηγεί ο Λευτέρης και μας ταξιδεύει μέσα από τη συγκεκριμένη εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας.

«Ο επισκέπτης του εικονικού μουσείου έχει τη δυνατότητα να πιάσει με τα χέρια του τα τρισδιάστατα ψηφιακά ανακατασκευασμένα θραύσματα του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, όπως αυτά εκτίθενται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας. Μπορεί επομένως, να τα περιεργαστεί και να παρατηρήσει όλες τις λεπτομέρειες στην επιφάνεια των απολιθωμένων θραυσμάτων του πρώτου ανθρώπινου υπολογιστή. Επιπρόσθετα, για κάθε ένα από τα έξι μεγάλα θραύσματα, μπορεί με συγκεκριμένες διαδράσεις υψηλού βαθμού εμβύθισης, να δει το εσωτερικό τους, και να ανακαλύψει τα γρανάζια, τους άξονες και τις επιγραφές. Αυτές οι δύο μοναδικές δυνατότητες προσφέρονται μόνο μέσα σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας, πράγμα που καθιστά τις νέες τεχνολογίες ως συμπληρωματικά βοηθήματα για την καλύτερη επικοινωνία του εμβληματικών και όχι μόνο, αρχαιολογικών θραυσμάτων με το ευρύ κοινό» αναλύει ο ίδιος και είναι σίγουρος πως η τεχνολογία, η εικονική πραγματικότητα και οι εφαρμογές της, έχουν απόλυτη ανάγκη την υποστήριξή από τις τέχνες. «Τεχνολογία και τέχνη πηγαίνουν χέρι-χέρι, καθώς οι δυνατότητες της εικονικής πραγματικότητας αναδεικνύονται με την καλλιτεχνική επίδραση των εντυπωσιακών τρισδιάστατων γραφικών και αναπαραστάσεων, δίνοντας την αίσθηση στον χρήστη-παίκτη, ότι όντως βρίσκεται στον εικονικό κόσμο της εφαρμογής. Αν συνοδεύεται από τους κατάλληλους ήχους και μουσικές συνθέσεις, μπορούμε να ενισχύσουμε τη συναισθηματική εμπλοκή του χρήστη, με επίδραση και στην ικανοποίησή του, η οποία οδηγεί σε θετικά αποτελέσματα. Στα παιχνίδια σοβαρού σκοπού και γενικότερα στη βιομηχανία του θεάματος, εμπλέκονται αρκετές ειδικότητες από διαφορετικά πεδία, όπου ο καθένας συνεισφέρει από τη μεριά του για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη εντυπωσιακών εφαρμογών».

Με αφορμή όλα τα παραπάνω έχει δημιουργηθεί το επιμορφωτικό πρόγραμμα VR-Games-Lab με 3D παιχνίδια σοβαρού σκοπού για τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση με τη χρήση Εικονικής Πραγματικότητας, το οποίο υλοποιείται από το ΚεΔιΒιΜ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, και δίνει τη δυνατότητα σε διαφορετικές ειδικότητες σχετικές και μη, με την τεχνολογία, όπως αρχαιολόγοι, μουσειολόγοι, εκπαιδευτικοί, αρχιτέκτονες, σχεδιαστές, καλλιτέχνες, να εμπλακούν ενεργά στον χώρο των παιχνιδιών σοβαρού σκοπού και της εικονικής πραγματικότητας. «Αυτή η συσχέτιση θα αναδειχθεί κατά την παρουσίασή μας με θέμα “Virtual Antikythera Mechanism” την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου από τις 10:15 – 11:00 π.μ. στο Περίπτερο 14 της 84ης Δ.Ε.Θ., όπου θα συμμετέχει και το Film-Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο στηρίζει ενεργά την προσπάθειά μας, και είστε όλοι ευπρόσδεκτοι» αναφέρει ο υποψήφιος Διδάκτορας και μοιράζεται μαζί μας το όνειρό του.

«Το επόμενο βήμα για την ολοκλήρωση της διδακτορικής έρευνας είναι η ανάπτυξη του 3D παιχνιδιού σοβαρού σκοπού για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας, υψηλού βαθμού εμβύθισης, του οποίου ο σχεδιασμός πρόκειται να δημοσιευθεί και να παρουσιασθεί τον ερχόμενο Οκτώβριο στο EuroVR2019, το σημαντικό ευρωπαϊκό συνέδριο στην εικονική πραγματικότητα. Στο συγκεκριμένο serious game, ο χρήστης λειτουργώντας στην εποχή του Μηχανισμού των Αντικυθήρων το 150 π.χ., και εκτελώντας προσχεδιασμένα σενάρια θα είναι σε θέση να κατανοήσει τη δομή και τις λειτουργίες του Μηχανισμού των Αντικυθήρων βιωματικά και ταυτόχρονα, διασκεδαστικά. Η αξιολόγηση του από τελικούς χρήστες, θα προσφέρει χρήσιμα συμπεράσματα για τη συνεισφορά των συστημάτων εικονικής πραγματικότητας και των παιχνιδιών σοβαρού σκοπού, ως ερμηνευτικά και εκπαιδευτικά μέσα στην Πολιτιστική Κληρονομιά. Ως όνειρο παραμένει… τόσο η δουλειά μου, όσο και η ερευνητική μου δράση να συνεχίσουν να είναι εξίσου διασκεδαστικές και να βάλω ένα λιθαράκι στη βελτίωση του χώρου της εικονικής πραγματικότητας και των παιχνιδιών σοβαρού σκοπού, με θετική επίδραση στην καθημερινότητά μας» καταλήγει ο Λευτέρης Αναστασοβίτης.

Ένα εικονικό μουσείο μπροστά στα μάτια μας στην 84η ΔΕΘ (ΦΩΤΟ)

Διαβάστε επίσης...

Στην Κομοτηνή γονείς κατήγγειλαν δάσκαλο για αναρτήσεις στο Facebook

Tweet Σύμφωνα με τους γονείς δάσκαλος σε δημοτικό σχολείο Κομοτηνής μέσω του facebook ρωτά τους …

Τριανταφύλλου: Η αργία της 17ης Νοεμβρίου είναι περιττή

Tweet«Περιττή» χαρακτήρισε η Σώτη Τριανταφύλλου την αργία της 17ης Νοεμβρίου. Συγκεκριμένα, σε συνέντευξη που παραχώρησε …

Όταν η Αυγή αναφερόταν στην διακεκριμένη επιστήμονα Ε.Αντωνιάδου

TweetΠολλά τα σχόλια σήμερα για την Ε.Αντωνιάδου.Εμείς βρήκαμε δημοσίευμα της Αυγής του 2017 που εκθείαζε …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *