Απέτυχε παταγωδώς το «πείραμα» με τα… «δίγλωσσα» νηπιαγωγεία σε Κομοτηνή και Ξάνθη

«Από το μηδέν πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση», λένε στη «Θ» οι Δ. Ντούμος και Γ. Βενετοπούλου

Μπορεί να απομένουν μόνο λίγες ημέρες για να χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για την νέα σχολική χρονιά στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ωστόσο είναι ακόμη άγνωσται αι βουλαί του υπουργείου παιδείας και της νέας κυβέρνησης αναφορικά με το αν θα συνεχιστεί το πιλοτικό πρόγραμμα με τους «γλωσσικούς διευκολυντές» σε νηπιαγωγεία της Ξάνθης και της Κομοτηνής. Ένα «πείραμα» το οποίο όμως απέτυχε παταγωδώς, κατά γενική μάλιστα ομολογία.

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» ο πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Δημήτρης Ντούμος καθώς και το μέλος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος κ. Γιώτα Βενετοπούλου.

 

«Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΙΠΕ ΟΤΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΠΕΤΥΧΕ»

Ειδικότερα ο κ. Ντούμος ανέφερε ότι «υπάρχει μια νέα κυβέρνηση. Δεν ξέρουμε τι θα γίνει και αν θα συνεχιστεί το πρόγραμμα. Οι συμβάσεις που υπεγράφησαν ισχύουν έως τις 31 Αυγούστου 2019. Δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε ακόμη τι θα γίνει. Αναφορικά τώρα με το αν απέδωσε ή όχι, προσωπικά θα παραπέμψω στο συνέδριο για την μειονοτική εκπαίδευση που είχαμε κάνει με την ομοσπονδία τον Μάιο στην Ξάνθη, όπου ο επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος κ. Μαυρομάτης είχε πει ότι στην Ξάνθη απέτυχε το πρόγραμμα. Κρατώ ως δεδομένο αυτό. Δεν νομίζω βέβαια, αν υπάρχει πρόθεση οριστικοποίησης της δίγλωσσης εκπαίδευσης, να γίνει αυτήν την χρονιά, αλλά δεν ξέρουμε ούτε αν θα συνεχιστεί έστω και πιλοτικά και φέτος».

 

Η ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι ειδικά, μετά και τις δεσμεύσεις που ζήτησε ο εκπαιδευτικός κόσμος, στα νηπιαγωγεία της ορεινής περιοχής, η γλώσσα θα ήταν η πομακική. Κάτι που επιβεβαιώνει ο κ. Ντούμος ο οποίος επισημαίνει επακριβώς ότι «αυτό ήταν δέσμευση, τότε που είναι γίνει η συνάντηση. Όπου υπάρχει μητρική γλώσσα η πομακική (όπως στα σχολεία της ορεινής περιοχής) θα ακούγεται ως γλώσσα στήριξης η πομακική. Στα σχολεία της ορεινής περιοχής λοιπόν η μητρική γλώσσα ήταν αυτή. Είχαμε συμφωνήσει σε κάποια θέματα για το πώς πρέπει να γίνει. Είχαμε δεχθεί βέβαια επιθέσεις και για αυτό το θέμα. Όταν όμως είσαι στην εκπαίδευση και έχεις παιδιά που μιλούν άλλη μητρική γλώσσα, προσπαθείς να βρεις τρόπους να ενισχύσεις την ελληνική γλώσσα δια μέσω της μητρικής, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες (Φινλανδία κλπ). Αυτό που είχε προωθήσει το υπουργείο τότε, εμάς δεν μας κάλυπτε. Ουσιαστικά έμμεσα φαίνονταν ότι το πρόγραμμα χωρίζονταν στα δύο. Επειδή λοιπόν αυτό δεν το θέλαμε, έγιναν οι παρεμβάσεις, οι απεργίες κλπ και κατορθώσαμε να συμφωνήσουμε σε κάποια βασικά πράγματα για την χρήση των πρώτων μητρικών γλωσσών. Σαφώς υπήρχαν και νηπιαγωγοί που δεν θέλησαν και μάλιστα για κάποια νηπιαγωγεία έχει γίνει και Ένορκη Διοικητική Εξέταση αναφορικά με αυτό το θέμα. Δεν υπήρχε θέμα στα σχολεία της ορεινής περιοχής που επιλέχθηκαν, να μπει άλλη γλώσσα. Ήταν η πομακική και αυτό ήταν δεδομένο. Μάλιστα είχε πει ο υπουργός ότι αν είναι τα τουρκικά, να το καταγγείλουμε».

 

«ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΣΕ ΣΥΖΗΤΗΣΗ»

Κλείνοντας ο κ. Ντούμος σημείωσε ότι «αναφορικά με τους γλωσσικούς διευκολυντές, εμείς είμαστε ανοικτοί για να συζητήσουμε οποιοδήποτε θέμα είτε με βάση το συγκεκριμένο πρόγραμμα είτε με το να βρεθούν άλλοι τρόποι, επειδή αφενός είναι ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει αντιδράσεις και επειδή αφετέρου ειπώθηκε μέσα στο συνέδριο ότι δεν πέτυχε».

«ΔΕΝ ΣΥΝΑΝΤΗΘΗΚΑΜΕ ΑΚΟΜΗ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ – ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΕΚΝΕΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ»

Στο ίδιο μήκος κύματος κυμάνθηκε και η κ. Βενετοπούλου εξηγώντας ότι «δεν έχουμε συναντηθεί ακόμη με την υπουργό και την υφυπουργό αρμόδια για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας. Έγινε μόνον μια συνάντηση που αφορούσε μόνον την προσχολική αγωγή και αφορούσε στο ποιους δήμους θα εφαρμοστεί. Έχουμε κάνει δύο φορές αίτημα για συνάντηση με το υπουργείο και περιμένουμε την απάντησή τους.  Το θέμα με τους γλωσσικούς διευκολυντές ήταν μια απόφαση της παλιάς ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Δεν θα ήθελα να αναφέρω τους λόγους για τους οποίους το υλοποίησε και μάλιστα με τόση πίεση και με τόση μυστικότητα. Το αφήνω αυτό το κομμάτι. Είδαμε ότι και στους δύο νομούς δεν έχει προσφέρει κάτι το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα. Το μόνο που πρόσφερε ήταν θέσεις εργασίας σε κάποιες ή κάποιους εκπαιδευτικούς της μειονότητας. Δεν πρόσφερε κάτι άλλο, παρά αναστάτωση, εκνευρισμό και προβλήματα τα οποία γνωρίζετε από την πρώτη χρονιά. Είδαμε ότι ήταν ένα πρόγραμμα το οποίο απλά έγινε για να γίνει, για κάποιους συγκεκριμένους λόγους και το είδαμε να πέφτει στο κενό».

 

«ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΑΠΟ ΜΗΔΕΝΙΚΗΣ ΒΑΣΗΣ – ΑΠΕΤΥΧΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ»

«Αυτήν την στιγμή, η αποτίμηση που έχουμε εμείς είναι ότι δεν τηρήθηκαν οι όροι που είχαν συμφωνηθεί πέρυσι το καλοκαίρι με τον προηγούμενο Υπουργό Παιδείας κ. Γαβρόγλου. Δεν τηρήθηκαν από το ΙΕΠ και τους συνεργάτες του, κάτι που σημαίνει ότι εμείς θα πρέπει να ξεκινήσουμε την συζήτηση από μηδενικής βάσης. Εάν θελήσει το Υπουργείο Παιδείας να συνεχίσει το πολιτικό αυτό πρόγραμμα, θα πρέπει να συζητηθεί από την αρχή, να τεθούν οι όροι, να δούμε τι θέτει το υπουργείο με την νέα ηγεσία και βέβαια εμείς είπαμε ότι ο βοηθός που θα έρθει δεν θα έχει την θέση του διερμηνέα. Δεν θα μιλά απευθείας στην γλώσσα του παιδιού. Με αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί το παιδί να μάθει την ελληνική γλώσσα. Υπάρχουν άλλοι τρόποι και τους γνωρίζουμε» συνέχισε η ίδια, σημειώνοντας ότι «έχω αναφερθεί και σε προηγούμενη συνέντευξη στο θέμα. Γιατί μέχρι τώρα τα παιδιά πήγαιναν και φοιτούσαν μια χαρά στο νηπιαγωγείο και όταν πήγαιναν στην Α΄δημοτικού μπορούσαν να συνεννοηθούν με τους εκπαιδευτικούς; Ξαφνικά πως προέκυψε το πρόβλημα και τα παιδιά δεν ήξεραν; Για αυτό σας είπα ότι δεν θέλω να γυρίσω δύο χρόνια πίσω. Η ουσία για εμάς είναι πως εάν συνεχιστεί το πρόγραμμα, η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου θα πρέπει να έρθει σε συνεννόηση και με το συνδικάτο, να βάλουμε ξανά τους όρους, να το συζητήσουμε, να δούμε τι σκέφτεται να κάνει και να συζητήσουμε και κάποιες άλλες προτάσεις που έχουμε. Εξάλλου η συγκεκριμένη έκφραση ότι «το πρόγραμμα απέτυχε» ήταν δια στόματος καθηγητή κ. Μαυρομάτη. Ο ίδιος ήταν στην ομάδα των συντονιστών του συγκεκριμένου προγράμματος. Όταν ένας από τους συντονιστές, καταθέτει δημόσια ότι το πρόγραμμα έχει αποτύχει, δεν νομίζω ότι χρειάζεται να κάνουμε άλλες συζητήσεις. Θα πρέπει από μόνοι τους να τα αποσύρουν όλα αυτά και η νέα πολιτική ηγεσία θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν της αυτό για να μπορέσει να το αποσύρει και να τελειώνει το ζήτημα, γιατί ήδη δημιούργησε πολλά προβλήματα στους εκπαιδευτικούς, ενώ τα παιδιά ήταν αποδέκτες όλου αυτού του εκνευρισμού και αυτό είναι ο,τι χειρότερο».

www.thraki.com.gr

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *