O διάσημος αιρετικός δάσκαλος teacher Tom στην Αθήνα

Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΛΙΝΑΡΔΟΥ

Ο Τομ Χόμπσον από το Σιάτλ των ΗΠΑ, γνωστός ως Teacher Tom (δάσκαλος Τομ) θεωρείται ο πιο διάσημος αιρετικός δάσκαλος προσχολικής αγωγής στον κόσμο.

Βρέθηκε στην Αθήνα για μια διαδραστική συζήτηση με θέμα την εκπαίδευση, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη, στο Γκάζι, με σύνθημα «Αφήστε τα παιδιά να παίξουν»!

Η άφιξή του συνέπεσε με την επίθεση στη Βοστόνη: «Δεν έχω ιδέα ποιος τρελός μπορεί να βρίσκεται πίσω από αυτό που συνέβη και το οποίο ελπίζω να μην κάνει πιο δύσκολη την απαγόρευση των όπλων…».

Το μόνο όπλο που έφερε μαζί είναι μια μακριά κάπα, η οποία αποτελεί αφιερωματικό κομμάτι της δουλειάς του εδώ και έντεκα χρόνια.

Είναι ένας αντισυμβατικός δάσκαλος. Δεν έχει σπουδάσει παιδαγωγικά και μέχρι τα 40 του ήταν προπονητής ομάδων μπέιζμπολ. Ζούσε με τη γυναίκα του στη Γερμανία, μέχρι που της πρόσφεραν σημαντική καριέρα στην Αμερική, κι έτσι επέστρεψε μαζί της.

Η κόρη του

Δύο χρόνια μετά τη γέννηση της κόρης του, Ζοζεφίν, ο Τομ σκέφτηκε πως το παιδί πρέπει να ξεκινήσει παιδικό σταθμό. Οι τρεις γυναίκες της ζωής του, σύζυγος – μητέρα – πεθερά, αντέδρασαν λέγοντας πως το παιδί είναι μικρό. «Ευτυχώς, ανακάλυψα ένα συνεργατικό σχολείο, το Woodland Park, όπου οι γονείς εργάζονται μαζί με το δάσκαλο», περιγράφει ο Teacher Tom. Η πρόταση «ευλογήθηκε από τη… μητριαρχική οικογένεια» και η Ζοζεφίν ξεκίνησε παιδικό σταθμό μαζί με τον μπαμπά της!

Οταν έφτασε η ώρα του Δημοτικού Σχολείου, εκείνος παρέμεινε στον παιδικό σταθμό ως εκπαιδευόμενος πια και, αργότερα, ως ο μοναδικός βασικός υπάλληλος-δάσκαλος του περίφημου Woodland Park!

Ποιο είναι το μυστικό για την καλύτερη εκπαίδευση; «Το παιχνίδι και η πραγματική ζωή».

Η δική του εκπαίδευση χτίστηκε μεταξύ απαρτχάιντ και Παρθενώνα.

Προτού μετακομίσει στην Ελλάδα εξαιτίας της δουλειάς του πατέρα του, ζούσε στα προάστια της Κολούμπια, στη Νότια Καρολίνα. 1960. «Η γειτονιά ήταν λευκή και το σχολείο μόνο για λευκούς», θυμάται. Πριν από την τετάρτη τάξη του Δημοτικού «αποφασίζεται ο διαχωρισμός λευκών και μαύρων». Μέχρι τότε πήγαινε σε δημόσιο σχολείο, με τα πόδια. Τα νέα μέτρα τον μετέθεσαν σε σχολείο μαύρων, όπου έπρεπε να πηγαίνει με λεωφορείο: «Οι περισσότερες οικογένειες, από προκατάληψη και άγνοια, πήραν τα παιδιά τους από το δημόσιο σχολείο». Οι γονείς του τον έβαλαν στο λεωφορείο…

Επόμενος σταθμός η Αθήνα. Με τον αδελφό του έπαιζαν ατελείωτες ώρες στον Παρθενώνα. «Ντρέπομαι να παραδεχθώ πως βάζαμε στην τσέπη μας σπασμένα μαρμαράκια για να τα πάρουμε σπίτι μας ως σουβενίρ».

Ακολουθεί η εισβολή στην Κύπρο, και η οικογένεια επιστρέφει στην Αμερική. «Δεν νιώθω τον Παρθενώνα ως ένα απομεινάρι αρχαίου πολιτισμού, αλλά σαν έναν παλιό καλό φίλο». Διότι όσα αγάπησε στην Ελλάδα δεν προέρχονται από «ξερά βιβλία»: «Ολα αυτά διαμόρφωσαν την ουσία της εκπαίδευσης που πήρα όταν ήμουν μικρό παιδί και είναι πιο σημαντικά απ’ όσα έμαθα στο σχολείο. Η πραγματική εκπαίδευση ήταν απλώς η διαδικασία της ζωής».

«Ζούμε σε δημοκρατικές χώρες. Αυτό είναι αρκετό ώστε τα παιδιά μας να αποκτήσουν τις βασικές αξίες της δημοκρατίας. Μόνο για την Αμερική μπορώ να μιλήσω. Η μεγαλύτερη ανησυχία είναι πως φαίνεται να έχουμε απομακρυνθεί πολύ από τις βασικές αξίες της αυτοδιοίκησης», υποστηρίζει ο Χόμπσον.

Εκτιμά ότι σήμερα περισσότερο διδάσκεται η «υπακοή» παρά βασικές δημοκρατικές αξίες, «όπως το να έχουμε το θάρρος της γνώμης μας, να σκεφτόμαστε κριτικά, να αμφισβητούμε την εξουσία».

Υποστηρίζει: «Εχουμε ξεχάσει πως στη δημοκρατία εμείς οι άνθρωποι κυβερνάμε. Ανησυχώ πώς έχουμε δεχθεί την επιρροή και την κυριαρχία των κάθε είδους συμφερόντων του χρήματος. Εχουμε ξεχάσει την πραγματική δύναμη που έχει ο καθένας μας. Γι’ αυτό στο σχολείο προσπαθούμε να κάνουμε τα παιδιά να καταλάβουν πως η φωνή τους πρέπει να ακουστεί, πως έχουν δικαίωμα να αποφασίζουν για όλες τις παραμέτρους της ζωής τους ακόμη και τώρα, που είναι πολύ μικρά».

Τον ακούω αναλογιζόμενη τα ποσοστά κακοποίησης παιδιών στη χώρα μας και την τακτική ορισμένων που συνάδει με «το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο».

«Ποτέ δεν πιστεύω ότι υπάρχει λόγος να χτυπήσει κάποιος ένα παιδί, και το λέω αυτό όχι από την πλευρά της δημοκρατίας, αλλά της ηθικής. Ποτέ η βία δεν είναι καλύτερη από την ειρήνη και την προσέγγιση».

– Η τιμωρία;

«Η έννοια της τιμωρίας είναι βαθιά στην κουλτούρα μας. Οι ερευνητές, βέβαια, έχουν διαπιστώσει πολλές φορές πως εάν ο στόχος είναι να μάθουμε στο παιδί μας κοινωνικά αποδεκτές συμπεριφορές, η τιμωρία απλώς δεν δουλεύει».

Λάθη

– Η επιθετικότητα;

«Πολλές φορές οι ενήλικοι κάνουν λάθος στην κρίση τους. Συχνά βλέπουν μια κανονική συμπεριφορά ενός παιδιού από την αρνητική της πλευρά. Οταν ένα παιδί χτυπάει, κλοτσάει ή δαγκώνει -πολύ φυσιολογικό για μικρά παιδιά-, δεν λέμε αμέσως “α, το παιδί έχει επιθετική και αντικοινωνική συμπεριφορά”, απλώς ξανακοιτάμε τη συμφωνία που έχουμε κάνει από κοινού, τους κανόνες που έχουμε βάλει, και μετά δουλεύουμε μαζί του, ώστε να το βοηθήσουμε να σκεφτεί εναλλακτικές λύσεις στη χρήση της βίας».

– Τι λέμε και τι δεν λέμε σε ένα παιδί;

«Κανένας λόγος δεν υπάρχει να κρύβουμε πράγματα για να προστατεύουμε τα παιδιά. Ομως πρέπει να είμαστε προσεκτικοί ώστε να μην τους δίνουμε περισσότερα απ’ όσα μπορούν να καταλάβουν».

– Τι πρέπει να μάθω στο παιδί μου;

«Να του μάθεις να αμφισβητεί την εξουσία, να του μάθεις να σκέφτεται, το πώς να σκέφτεται και όχι τι να σκέφτεται».

Την Παρασκευή το απόγευμα, το αμφιθέατρο του «9.84» στο Γκάζι ήταν κατάμεστο από γονείς και εκπαιδευτικούς.

Η διοργάνωση της εκδήλωσης έγινε από το Κέντρο Προσχολικής Αγωγής Dorothy Snot. Ο Τομ επιστρέφει στην Αμερική, αλλά μπορείτε να έρθετε σε επικοινωνία μαζί του μέσω του blog του: http://teachertomsblog.blogspot.gr.

enet.gr

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *