Από τις αναφορές που διερεύνησε φέτος ο Συνήγορος φαίνεται ότι αρκετά από τα ζητήματα με τις μεταφορές των μαθητών παραμένουν άλυτα213 κυρίως για περιοχές στις οποίες οι διαγωνισμοί που προκηρύσσονται από τις Περιφέρειες κηρύσσονται άγονοι λόγω της μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους μεταφορείς να αναλάβουν τα συγκεκριμένα δρομολόγια. Όπως έχει διαφανεί, σε αρκετές από αυτές τις περιπτώσεις οι μεταφορείς θεωρούν ότι η αποζημίωση που δίνεται δεν είναι συμφέρουσα για τους ίδιους, ενώ υπάρχουν και περιοχές στις οποίες οι μεταφορείς δεν επαρκούν για την ανάληψη όλων των δρομολογίων που απαιτούνται ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες μετακίνησης των μαθητών. Επιπλέον, οι διαγωνιστικές διαδικασίες είναι χρονοβόρες και η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί λίγο πριν από το τέλος της σχολικής χρονιάς. Αποτέλεσμα των δυσχερειών αυτών είναι να υπάρχουν μαθητές που μένουν ακάλυπτοι ως προς τη μεταφορά τους, με αποτέλεσμα είτε να επιβαρύνονται οι γονείς οικονομικά είτε να παρακωλύεται η πρόσβαση των παιδιών στο σχολείο.
Κατά τη σχολική χρονιά 2017-2018 μαθητές με αναπηρία, οι οποίοι θα έπρεπε να φοιτήσουν σε ειδικό δημοτικό σχολείο, έμειναν εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς οι γονείς τους είτε δεν διέθεταν μεταφορικό μέσο είτε δεν μπορούσαν να μεταφέρουν οι ίδιοι τα παιδιά τους λόγω χρονικού ή οικονομικού περιορισμού. Γονείς που, ελλείψει άλλου μέσου μεταφοράς, μετέφεραν οι ίδιοι καθημερινά τα παιδιά τους ανέφεραν ότι τα χρήματα που λαμβάνουν ως επίδομα μεταφοράς δεν ανταποκρίνονται στα ποσά που οι ίδιοι έχουν δαπανήσει, ενώ ο απαιτούμενος χρόνος για τη μετακίνηση σε κάποιες περιπτώσεις δεν επιτρέπει την έγκαιρη προσέλευση των ίδιων στην εργασία τους.214
Η μη έγκαιρη υλοποίηση της μεταφοράς έχει δυσμενή επίπτωση και στην πρόσβαση παιδιών Ρομά στην εκπαίδευση και στην ομαλή συμπερίληψή τους στο σχολικό περι- βάλλον, ακυρώνοντας ταυτόχρονα την προσπάθεια που πιθανότατα έχει καταβληθεί, προκειμένου να πειστούν οι γονείς για τη φοίτηση των παιδιών τους. Για παράδειγμα,σε υποθέσεις που χειρίστηκε ο Συνήγορος και αφορούσαν την εγγραφή και φοίτηση παιδιών Ρομά, ενώ είχε θετικό αποτέλεσμα η προσπάθεια που καταβλήθηκε από την Αρχή, ώστε να καμφθεί η αρνητική στάση φορέων της εκπαίδευσης, δεν έγιναν εγκαί- ρως οι απαραίτητες ενέργειες για τη μεταφορά των παιδιών από και προς το σχολείο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μάλιστα, η Διεύθυνση Εκπαίδευσης είχε αποφασίσει τη διασπορά των παιδιών καταυλισμού σε περισσότερα σχολεία, χωρίς ωστόσο να έχει διασφαλίσει τη μεταφορά τους, η οποία υλοποιήθηκε έως τις 31.12.2017 μέσω χορηγίας των ΚΤΕΛ. Μετά την παρέλευση του χρόνου αυτό, η μεταφορά των παιδιών διακόπηκε λόγω μη ολοκλήρωσης των απαραίτητων διαδικασιών, με αποτέλεσμα να διακοπεί και η σχολική φοίτησή τους.215
Τέλος, ο Συνήγορος παρενέβη προς το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμά- των σε συνέχεια της διαπίστωσης -στο πλαίσιο αυτοψιών σε safezones και, γενικότερα, καταυλισμούς προσφύγων- ότι καθυστερούσε πολύ η ένταξη των μαθητών σε σχολεία, ενώ μεγάλος αριθμός παιδιών, ιδίως μεγαλύτερης ηλικίας, παρέμενε εκτός σχολείου με το επιχείρημα ότι δεν υπήρχαν επαρκείς θέσεις.
- 212 ΦΥ 249598/18.
- 213 Βλ. Ετήσια Έκθεση 2017, σελ.180.
- 214 ΦΥ 238051/17.
-
ΦΥ 236366/17, 238051/17, 239730/18, 240697/18, 250854/2018.
Από την ετήσια επετειακή έκθεση του συνηγόρου του πολίτη.