«Μάτωσε» η Παιδεία τo 2018 από τις κυβερνητικές παρεμβάσεις

Η χρονιά που πέρασε ήταν ιδιαιτέρως δύσκολη για την Παιδεία, αφού μέσα σε ένα χρόνο έγιναν σαρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα.Το άρθρο στην εφημερίδα Ελευθερία της Λάρισας χαρακτηριστικό καθώς αναφέρεται σε τοπικό αλλά και σε πανελλαδικό επίπεδο.

Τηρώντας μια παράδοση δεκαετιών, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου με τις μεταρρυθμίσεις που προχώρησε έβαλε -και αυτός- τη σφραγίδα του συγχωνεύοντας πανεπιστημιακά ιδρύματα ΤΕΙ με ΑΕΙ, αλλάζοντας το σύστημα πρόσβασης στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων και εισάγοντας νέους θεσμούς και καταργώντας άλλους.

Στη Λάρισα το θέμα που ταλάνισε την κοινωνία για μια ολόκληρη χρονιά ήταν η συγχώνευση του ΤΕΙ Θεσσαλίας και του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Με αιχμή την έδρα της Γεωπονίας που τελικά η Λάρισα δεν κατόρθωσε να την πάρει, ξεκίνησε ένας αγώνας, ώστε το αρχικό σχέδιο που είχε δημοσιεύσει το Υπουργείο Παιδείας να αλλάξει με ευνοϊκότερους όρους για τη Λάρισα. Στην αρχή το ΤΕΙ Θεσσαλίας το απέρριψε. Ακολούθησε η επίσκεψη του Υπουργού Παιδείας τον Αύγουστο στη Λάρισα, ο Δήμος Λαρισαίων πήρε θέση και τελικά μετά από διαφωνίες, εντάσεις και ανατροπές αρκετών μηνών, η ακαδημαϊκή κοινότητα με τις τοπικές αρχές οδηγήθηκαν σε συμφωνία τον περασμένο Οκτώβριο με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Αποτέλεσμα της συμφωνίας ένα νομοσχέδιο για το νέο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας που αναμένεται να ψηφιστεί. Ειδικότερα όσον αφορά τη συγχώνευση του ΤΕΙ Θεσσαλίας με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αντιδράσεις και διαφωνίες εκφράστηκαν σχεδόν σε όλα τα στάδια της κατάρτισής του. Μετά από διαβουλεύσεις, διορθώσεις το σχέδιο για το νέο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας άρχισε να προχωρά από τον Αύγουστο και μετά, όταν ο Υπουργός Παιδείας πραγματοποίησε περιοδεία στις θεσσαλικές πόλεις σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει τη συναίνεση για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου εγχειρήματος. Τελικά μετά τις αντιδράσεις και των τοπικών αρχών η συμφωνία επήλθε στα μέσα Οκτώβρη. Έγραφε η «Ε» τότε: «Μετά από μαραθώνιο διάλογο διάρκειας σχεδόν 6 ωρών, που είχε απ’ όλα, παρεξηγήσεις, εντάσεις, αποχωρήσεις αλλά και επιστροφές, τελικά επήλθε συμφωνία που δίνει το πράσινο φως για να προχωρήσει το Νομοσχέδιο Γαβρόγλου για το νέο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Στο τραπέζι τέθηκαν όλα τα ζητήματα που έθεσαν τα ιδρύματα και οι θεσσαλικές πόλεις, μέσω των εκπροσώπων τους, πρυτανικών αρχών του ΤΕΙ και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας και των Δημάρχων Λάρισας, Τρικάλων και Καρδίτσας και παρά το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Υπουργός διαφώνησε σε αρκετά ζητήματα, εν τούτοις η Λάρισα βγήκε κερδισμένη από τη συνάντηση, αφού σβήστηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους οι κόκκινες γραμμές που είχε θέσει η Σύγκλητος του ΤΕΙ Θεσσαλίας. Έτσι λοιπόν ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κ. Αγοραστός, ο δήμαρχος Λαρισαίων Απ. Καλογιάννης και ο πρύτανης του ΤΕΙ Θεσσαλίας Ξενοφών Σπηλιώτης, επέστρεψαν με «δώρα» αλλά και την αισιοδοξία ότι το Υπουργείο Παιδείας κινείται πια προς θετική κατεύθυνση επιλύοντας σε μεγάλο βαθμό τα «αγκάθια» του Νομοσχεδίου και αφήνοντας περιθώρια και για άλλες τροποποιήσεις.

Σχετικά με τις αποφάσεις που αφορούν στη Λάρισα, το Υπουργείο Παιδείας:

– Δίνει την έδρα του Περιφερειακού Ακαδημαϊκού Συμβουλίου.

– «Σπάει» το Τμήμα Περιβάλλοντος, Υδάτινων Πόρων και Ενεργειακών Συστημάτων και δημιουργεί δύο νέα τμήματα, το Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδάτινων Πόρων και Ενεργειακών Συστημάτων, δύο δηλαδή εν δυνάμει Πολυτεχνικά τμήματα σε μια προσπάθεια καλής απορρόφησης των φοιτητών της ΣΤΕΦ.

– Επαναπροσδιορίζει τη λειτουργία του Αβερώφειου Αγροδιατροφικού Πάρκου με συμμετοχή του Δήμου και της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

– Μετονομάζει το Αγροτεχνολογίας σε Γεωπονίας Αγροτεχνολογίας.

– Όσον αφορά στο Ογκολογικό Κέντρο δημιουργεί Ινστιτούτο Διάγνωσης και Θεραπείας του Καρκίνου.

– Δίνει τα διετή προγράμματα Γαλακτοκομίας-Τυροκομίας, Τεχνικών Γεωργίας Ακριβείας, Τεχνικών Ενεργειακών Δικτύων και Βοηθών Νοσηλευτών.

Ο δήμαρχος Απ. Καλογιάννης ζήτησε και την έδρα του Κέντρου Διετών Σπουδών και το Διά βίου Μάθησης στη Λάρισα, αίτημα που ο Υπουργός έδειξε να αντιμετωπίζει θετικά.

– Επίσης υπήρξε τροποποίηση στο θέμα της μετακίνησης των καθηγητών στα Γενικά Τμήματα, όπου οι καθηγητές του ΤΕΙ θα παραμένουν ένα χρόνο και μετά θα μπορούνε να πάνε στην οργανική τους θέση».

Μπορεί οι ακαδημαϊκοί και αυτοδιοικητικοί να συμφώνησαν, όμως οι φοιτητές του ΤΕΙ Θεσσαλίας είχαν διαφορετική άποψη αφού για σχεδόν ένα μήνα πραγματοποιούσαν κατάληψη και πορεία στο κέντρο της πόλης,

Το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου αλλά ακόμη δεν έχει πάει στη Βουλή προς ψήφιση.

Η ΔΙΧΡΟΝΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Ο νόμος για την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής ήταν επίσης μια πολύ σοβαρή εκπαιδευτική τομή την οποία ακολούθησε ένας μεγάλος αριθμός Δήμων στη χώρα και στη Θεσσαλία, όχι όμως η Λάρισα που μπήκε σε μεταβατικό στάδιο και έτσι το 2018 τα 4χρονα προνήπια είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν είτε δημόσιο νηπιαγωγείο είτε δημοτικό βρεφονηπιακό σταθμό.

ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Αλλάζει ριζικά ο τρόπος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το περασμένο καλοκαίρι και επανέλαβε και λίγες μέρες πριν ο υπουργός Παιδείας. Μεταξύ των αλλαγών είναι: Τέσσερις ομάδες προσανατολισμού, όσα και τα επιστημονικά πεδία, σχολές ελεύθερης πρόσβασης, αλλαγές στις εξετάσεις για το απολυτήριο, κατάργηση των Λατινικών και αντικατάστασή τους από την Κοινωνιολογία, κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας, καθώς επίσης και κατάθεση μηχανογραφικού πριν την έναρξη της Γ’ λυκείου. Υπενθυμίζεται, ότι οι αλλαγές, θα ισχύσουν από το σχολικό έτος 2019-20, δηλαδή από τη «φουρνιά» των παιδιών που φέτος θα ξεκινήσουν να φοιτούν στη Β’ λυκείου. Παράλληλα καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας. Ο βαθμός του Απολυτηρίου θα συνυπολογίζεται με ποσοστό 10% για την εισαγωγή σε Πανεπιστήμιο, ενώ το 90% θα καθορίζεται από τις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Ακόμη θα υπάρξει κατάργηση των πανελληνίων όμως μόνο σε σχολές χαμηλής ζήτησης. Η εισαγωγή σε αυτές τις σχολές θα γίνεται μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου.

ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Γενικά όμως η χρονιά που φεύγει άφησε πίσω της πολλές ταραχές με τη μαθητιώσα νεολαία να πρωτοστατεί σε συλλαλητήρια για το νέο σύστημα εισαγωγής στις εξετάσεις, την κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών μέχρι και για τη Συμφωνία των Πρεσπών. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η ογκώδης μαθητική κινητοποίηση-πορεία διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο στη Λάρισα. Πάνω από 400 μαθητές 16 σχολείων της Λάρισας -ΓΕΛ και ΕΠΑΛ- διαδήλωσαν με πρωτοβουλία του 2ου Λυκείου Λάρισας, ενάντια στις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας στο θέμα της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θα επηρεάσουν τους μαθητές που φέτος βρίσκονται στην τελευταία τάξη.

ΕΦΥΓΑΝ ΟΙ ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ, ΗΡΘΑΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ

Η κατάργηση του θεσμού των σχολικών συμβούλων και η αντικατάσταση τους με τους Συντονιστές Εκπαίδευσης ήταν εξίσου μεγάλο ζήτημα για το χώρο της εκπαίδευσης, αφού ένας θεσμός πολλών ετών μπήκε στο χρονοντούλαπο της εκπαιδευτικής ιστορίας.

Οι αρμοδιότητες των Σχολικών Συμβούλων μεταφέρθηκαν στο νέο θεσμό των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου. Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου ανέλαβαν επίσης τις αρμοδιότητες των Προϊσταμένων Επιστημονικής Καθοδήγησης, και των Περιφερειακών Επιμορφωτικών Κέντρων (ΠΕΚ). Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου στελεχώνουν το νέο θεσμό των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.)

Φυσικά, την κοινωνία της Λάρισας απασχόλησαν και ζητήματα του χώρου της εκπαίδευσης όπως η υπολειτουργία της ΕΛΜΕ που δεν κατάφερε να συγκροτηθεί το προεδρείο της επί ένα ολόκληρο χρόνο με αποκορύφωμα την αποχώρηση των εκλεγμένων μελών της ΔΑΚΕ, η δικαστική περιπέτεια των 6 Διευθυντών κ.α.

ΝΑΤΑΣΑ ΠΟΛΥΓΕΝΗ eleftheria.gr

 

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *