UNICEF: Περισσότερα παιδιά προσφύγων σε ελληνικά σχολεία

«Τα παιδιά μου θέλουν να πάνε σχολείο. Το σχολείο τους ανοίγει τα μάτια, τους βοηθάει να σκέφτονται και να βλέπουν τα πράγματα πιο καθαρά. Το όνειρό μου είναι τα παιδιά μου να τελειώσουν το σχολείο και να σπουδάσουν, να έχουν μια ήρεμη ζωή», λέει ο Μπαχόζ, ο οποίος πριν από 4 χρόνια εγκατέλειψε την χώρα του – το Ιραν – και ζει στην Ελλάδα με τα δύο παιδιά του. Τον Σεπτέμβριο ξεκίνησαν το σχολείο.

 Από τον Σεπτέμβριο, τα ελληνικά σχολεία καλωσορίζουν περισσότερα παιδιά προσφύγων. «Είναι παιδιά. Ας το θυμόμαστε», τονίζει η UNICEF, στο πλαίσιο της καμπάνιας σε συνεργασία με την Πολιτική Προστασία και Ανθρωπιστική Βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπέρ της ένταξης στα ελληνικά σχολεία παιδιών προσφύγων και μεταναστών, που έχουν αποκλειστεί στην Ελλάδα από τον Απρίλιο του περασμένου έτους. Ζωτικό βήμα για την ένταξη των παιδιών στην ελληνική κοινωνία είναι να γίνει πραγματικότητα το θεμελιώδες δικαίωμα της εκπαίδευσης για κάθε παιδί στη χώρα, σημειώνει ο οργανισμός.

«Εγώ πια έχω μεγαλώσει. Αυτό που μπορώ να κάνω είναι να είμαι δίπλα τους και να τα βοηθήσω να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους», τονίζει ο Μπαχόζ και συμπληρώνει ότι η κόρη μου θέλει να γίνει γιατρός και ο γιος του αστυνομικός. «Δεν είμαι σίγουρος ποια είναι τα όνειρα των παιδιών μου, αλλά τους μαθαίνω να εκτιμάνε, να σέβονται αλλά και να είναι αισιόδοξα. Αυτό για μένα ως πατέρα είναι σημαντικό».

«Ως πατέρας θέλω τα παιδιά μου να προκόψουν και να βοηθάνε τους φτωχούς ανθρώπους, αυτούς που έχουν ανάγκη».

Παρόλο που ο βασικός λόγος για να εγκαταλείψουν πολλοί πρόσφυγες τις χώρες τους ήταν να προσφέρουν στα παιδιά τους σωστή εκπαίδευση, σημαντικά εμπόδια υπήρξαν στην εγγραφή τους στα σχολεία. Σύμφωνα με την UNICEF, μερικά παιδιά έχουν χάσει έως και δυόμισι χρόνια σχολικής φοίτησης κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών τους και μέχρι στιγμής λιγότερο από το ένα τρίτο των 12.000 παιδιών προσφύγων και μεταναστών σχολικής ηλικίας έχουν πρόσβαση στην επίσημη εκπαίδευση.

Για τον Μπαζόχ, όμως, το πιο σημαντικό εξακολουθεί να είναι τα παιδιά του να μπορούν να πάνε σχολείο «γιατί με την γνώση είσαι ελεύθερος, μπορείς να σταθείς στα δικά σου πόδια», εξηγεί.

«Η ένταξη των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στα ελληνικά σχολεία έχει μόνο θετικές πλευρές, καθώς αφενός τα ελληνόπουλα θα σπουδάζουν σε ένα πολυπολιτισμικό ειρηνικό και ζεστό περιβάλλον, αφετέρου όλα τα παιδιά των προσφύγων θα ωφεληθούν από την εφαρμογή του προγράμματος εμβολιασμού πριν πάνε στο σχολείο», σύμφωνα με την Σοφία Τζιτζίκου, Πρόεδρος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής UNICEF.

Στο πλαίσιο αυτό, υπογραμμίζεται ότι το Υπουργείο Παιδείας δεσμεύεται να υποδεχθεί στα δημόσια σχολεία, όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά πρόσφυγες και μετανάστες, δημιουργώντας τάξεις υποδοχής για τα παιδιά που διαμένουν σε προσωρινές εγκαταστάσεις καθώς και για εκείνα που ζουν σε αστικές περιοχές. Ωστόσο, οι γλωσσικοί φραγμοί και η χωρητικότητα του συστήματος, το στρες και τα τραύματα που οδηγούν σε χαμηλή ικανότητα συγκέντρωσης και υψηλά ποσοστά εγκατάλειψης και η αντίσταση στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, καθώς πολλοί ελπίζουν να συνεχίσουν το ταξίδι τους σε άλλα μέρη της Ευρώπης, ήταν μεταξύ των λόγων που κράτησαν τα παιδιά εκτός σχολείου.

«Δεν ξέρω αν θα μείνω εδώ για πάντα. Αυτό που ξέρω σίγουρα είναι ότι θα κάνω τα πάντα για να μπορέσουν τα παιδιά μου να μεγαλώσουν με ασφάλεια, να μορφωθούν και να γίνουν πετυχημένοι ενήλικες μέσα σε ένα περιβάλλον δημοκρατίας», λέει χαρακτηριστικά ο Μπαζόχ.

Με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Γερμανικής κυβέρνησης, η UNICEF συμβάλλει στις προσπάθειες της πολιτείας για την εγγραφή των παιδιών στο σχολείο μέσω της ενημέρωσης, της ευαισθητοποίησης και της διερμηνείας, της υποστήριξης της σχολικής μελέτης στο σπίτι, της εκπαίδευσης στην πρώιμη παιδική ηλικία και της μη τυπικής εκπαίδευσης για παιδιά εκτός σχολείου ή αυτών που μετακινούνται για μετεγκατάσταση σε άλλες χώρες. Μέχρι σήμερα, το πρόγραμμα μη τυπικής εκπαίδευσης της UNICEF έχει ωφελήσει περίπου 5.000 παιδιά με στόχο την προετοιμασία τους για την επίσημη εκπαίδευση.

«Μόνο όταν η σχολική χρονιά θα βρίσκεται σε εξέλιξη, θα γνωρίζουμε ακριβώς πόσα παιδιά θα έχουν ενταχθεί, αλλά αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι κανένα παιδί δεν πρέπει να μείνει χωρίς εκπαίδευση. Η εκπαίδευση των παιδιών θα ωφελήσει όχι μόνο εκείνα που ήταν αποκλεισμένα, αλλά ολόκληρη την ελληνική κοινωνία σήμερα και στο μέλλον», λέει η κ. Τζιτζίκου.

Επιμέλεια κειμένου: Εύα Τομαρά 

www.kathimerini.gr

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *