ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΟΣ ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΘΕΝΤΟΣ ΘΑΝΑΤΟΥ , αυτού των ΚΠΕ

Της ΣΟΦΙΑΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΚΠΕ ΕΔΕΣΣΑΣ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ

Τα  εξήντα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) της επικράτειας αποτελούν τον κατεξοχήν εκπαιδευτικό χώρο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠΠΕΘ) ο οποίος χαρακτηρίζεται από  καινοτόμο, δημιουργική, συνεργατική, δημοκρατική και διαφοροποιημένη μάθηση. Συνιστούν ένα  δίκτυο σχολείων που έχει ως μαθησιακό αντικείμενο την αειφόρο  λειτουργία του φυσικού περιβάλλοντος σε συνδυασμό με τους πολύπλοκους κύκλους της κοινωνικοποίησης, της παραγωγής αγαθών και της κατανάλωσης, αλλά και των προβλημάτων που αυτοί δημιουργούν υπό το πρίσμα της βιώσιμης ανάπτυξης, σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Από τη σύστασή τους, άρθρο 111 του ν. 1892/1990 (ΦΕΚ 101 Α’), έως σήμερα, τα ΚΠΕ  αναπτύσσουν διδακτικό έργο  για τους μαθητές  σε καθημερινή βάση. Το  έργο αυτό υλοποιείται  από εκπαιδευτικούς της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης,  διέπεται δε και προκύπτει  κατ΄εφαρμογή  νομοθετικών διατάξεων και Υπουργικών Αποφάσεων (ΥΑ) – ενδεικτικά αναφέρονται οι ν. 3848/2010, τον ν. 4327/2015 και οι ΥΑ 57905/Γ2/4-6-2002μ ΥΑ 87094 /Γ7/30-8-2004, ΦΕΚ Β 856/2006, η  ισχύουσα ΥΑ (ΦΕΚ B 1981/2011)-.

Απαίτηση χρόνων της σχολικής κοινότητας, αλλά και αναγκαιότητα για τη βιωσιμότητα του θεσμού των ΚΠΕ  είναι  η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου αναφορικά με τις συγκεκριμένες δομές και τις παρεχόμενες σε αυτές  υπηρεσίες Εκπαίδευσης για την Αειφορία.   Aπό την ίδρυση του πρώτου ΚΠΕ  μέχρι  σήμερα, μόνο ένα σχετικό σχέδιο νόμου ολοκληρώθηκε,  με τίτλο «Εκπαίδευση για την Αειφορία»,  -περιλαμβάνεται στο Στυλιανίδης, Ε.(2011), Όλα είναι θέμα Παιδείας, 349-384σελ. Εκδόσεις Μίνωας-. Tο περιεχόμενό του προέκυψε μετά από  διαβούλευση 400 στελεχών  εκπαίδευσης (ΠΕ), τον Σεπτέμβριο του 2008, με πρωτοβουλία του  Υπουργείου  Παιδείας .  Η απομάκρυνση του τότε υπουργού από τη θέση του, καθώς και  η πάγια τακτική συμπολιτευόμενων και αντιπολιτευόμενων ηγεσιών να μην υιοθετούν και ολοκληρώνουν  έργο που έχει τη σφραγίδα των προκατόχων τους, δυστυχώς διέκοψε τη νομοθέτηση του σχεδίου νόμου αναφοράς μας.

Ελπιδοφόρα κρίθηκε η εξαγγελία του ΥΠΠΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2016, η οποία έθετε  στις  προτεραιότητές του την ψήφιση του σχετικού με τα προαναφερόμενα νόμου, έως τον Δεκέμβριο του 2016.

Προκειμένου να υλοποιηθούν τα ανωτέρω, συγκροτήθηκε από το Υπουργείο Ομάδα Έργου με αντικείμενο την προετοιμασία του επίμαχου σχεδίου. Πέρασαν τα  Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά και το Υπουργείο επανήλθε  με νέες δηλώσεις για επικείμενη ψήφιση νόμου  αναφορικά με την παροχή    Εκπαίδευσης  για την Αειφορία και τις δομές που θα την υπηρετούν –ΚΠΕ, Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων-  στα σχολεία της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης (Συζήτηση με θέμα τη Μετάβαση από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εκπαίδευση για την Αειφορία, 12-1-2017, Ειδική Επιτροπή Περιβάλλοντος της  Βουλής). Πέρασε το Πάσχα κι ενώ οι ελπίδες όλων διατηρούνταν ακόμη, φτάσαμε στον σημερινό νόμο για την επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, όπου, μεταξύ άλλων, ουσιαστικά καταργείται να νοείται η υπηρεσία σε ΚΠΕ ως διδακτική. Η ανακόλουθη στάση του ΥΠΠΕΘ εύλογα δημιουργεί τα ακόλουθα ερωτήματα αναφορικά με το διδακτικό έργο των εκπαιδευτικών των ΚΠΕ :

Τα ΚΠΕ είναι εκπαιδευτικές δομές του ΥΠΠΕΘ που ακολουθούν καθορισμένο πλαίσιο λειτουργίας και μεθοδολογικής προσέγγισης της μαθησιακής διαδικασίας, σύμφωνα με κείμενες διατάξεις του Υπουργείου, όπως αυτές της ΥΑ (ΦΕΚ B 1981/2011) . Επομένως γιατί το έργο των ΚΠΕ δεν χαρακτηρίζεται από το ΥΠΠΕΘ ως  διδακτικό;

Όπως οι  εκπαιδευτικοί των ΣΔΕ, των δημόσιων ΙΕΚ, των σχολικών μονάδων Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης, των ΑΕΙ, έτσι και οι εκπαιδευτικοί των  ΚΠΕ διδάσκουν συστηματικά σε μαθητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, βάση ωρολογίου προγράμματος εγκεκριμένου από το ΥΠΠΕΘ. Μάλιστα πολύ περισσότερο των ανωτέρω, στα ΚΠΕ προηγείται της διδασκαλίας, η απαραίτητη έγκριση από το ΙΕΠ του πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού  σχεδιασμένου από τα ίδια τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας (ΠΟ) κάθε Κέντρου, καθώς  και η έγκριση της μεθοδολογίας αξιοποίησής του. Γιατί λοιπόν το έργο των ΚΠΕ δεν χαρακτηρίζεται από το ΥΠΠΕθ ως διδακτικό;

Το διδακτικό έργο των 250 εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης που διδάσκουν  σήμερα στα ΚΠΕ, αλλά  ταυτόχρονα και το  διδακτικό έργο  επιπλέον 1000 εκπαιδευτικών  που εργάστηκαν σε ΚΠΕ  στις  προηγούμενες θητείες στελέχωσης του θεσμού, ήταν θεσμοθετημένο ως διδακτική προϋπηρεσία, ΦΕΚ Β 856/2006, ΥΑ 87094 /Γ7/30-8-2004, ΥΑ 57905/Γ2/4-6-2002 και  ως τέτοιο  λογιζόταν από όσους έθεταν υποψηφιότητα και στη συνέχεια  υπηρετούσαν σε ΚΠΕ. Συνεπώς δεν είναι  άδικο να μην αναγνωρίζεται  και σήμερα η προϋπηρεσία τους στα ΚΠΕ ως διδακτική;

Πώς μπορεί να μην θεωρείται διδακτική η προϋπηρεσία στα ΚΠΕ, η οποία από το  θεσμικό και εφαρμοστικό πλαίσιό της:

o    ακολουθεί τις πλέον σύγχρονες κοινωνικές ιδεολογίες της εκπαίδευσης (νεωτερικότητα, μετανεωτερικότητα),
o    διέπεται από αρχές μάθησης,  όπως είναι η συμμετοχική, συνεργατική, ενεργή, βιωματική, πολυμεσική κ. ά.,
o    ακολουθεί μοντέλα α)φιλοσοφίας της εκπαίδευσης (ριζοσπαστικό μοντέλο), β) θεωριών μάθησης (εποικοδομιστικό μοντέλο), γ)διδακτικών μεθόδων (διαφοροποιημένη διδασκαλία, project, έρευνα πεδίου, παιχνίδια ρόλων κ. ά.),
o    αφορά σε δομή εκπαιδευτικής καινοτομίας, η οποία έχει συνεισφέρει στην επιστήμη της Παιδαγωγικής (σχετικές ανακοινώσεις των εκπαιδευτικών των ΚΠΕ σε διεθνή fora και αρθρογραφία τους σε έγκυρα διεθνή περιοδικά), καθώς και στον εκσυγχρονισμό της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα (εκπαιδευτικός τεχνολογικός γραμματισμός  κ.ά.);

Τέλος, πώς μπορεί κάποιος  να χαρακτηρίσει το έργο που επιτελούν σήμερα οι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητές;  Μπορεί να βρέχει –όπως στην Έδεσσα-, να φυσάει ή να έχει ήλιο αλλού κι εκείνοι βρίσκονται σε υπηρεσία στο πεδίο, έξω στη φύση. Όλοι έχουν εργαστεί  διδακτικά το προηγούμενο διάστημα κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες (ακόμη και με χιόνι).

Κύριε Υπουργέ θεωρείτε ότι οι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ δεν αναπτύσσουν διαπροσωπική σχέση με τα παιδιά, όπως όταν είναι αυτά στην τάξη τους; Τότε πώς τους φωνάζουν με τα μικρά ονόματά τους, πώς έχοντας  διαγνώσει ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα τους ενθαρρύνουν τους συνεσταλμένους, παροτρύνουν τους άτολμους, συγκρατούν τους τολμηρούς και προσπαθούν «να ζωγραφίσουν»  στα παιδικά πρόσωπα  το χαμόγελο,  καθώς κυνηγούν όλοι μαζί τον θησαυρό της Γνώσης; Πώς έρχονται και ξαναέρχονται οι μαθητές στα Κέντρα δημιουργώντας διαχρονικές σχέσεις εμπιστοσύνης, φιλίας και συνεργασίας;

Συμπερασματικά, άραγε έχουν αναλογιστεί οι ιθύνοντες  που σχεδίασαν και έφεραν σε πέρας το χθεσινό νομοθέτημα, τις  καταστροφικές συνέπειες  που θα επιφέρει στον θεσμό των ΚΠΕ. Μεγάλη μερίδα των εκπαιδευτικών των ΚΠΕ –μεταξύ αυτών και η γράφουσα- ζητούσε επανειλημμένα  από το Υπουργείο Παιδείας την είσοδο «νέου αίματος» στη δομή.  Δυστυχώς το «αίμα» που χύνεται από τη βίαιη επέμβαση του ΥΠΠΕΘ μέσω  του  χθεσινού  νόμου, αφορά στην άσκοπη εκατόμβη    χιλιάδων εκπαιδευτικών που πέρασαν από τα ΚΠΕ. Τι να θρηνήσει κανείς; Για τους απαξιωμένους που πρόσφεραν; Για τους έμπειρους με σφρίγος που θα φύγουν, για τους άπειρους  μεγάλης ηλικίας που θα έρθουν -τώρα που το έργο στα ΚΠΕ έπαψε  να είναι διδακτικό, αναμενόμενο είναι η εργασία  στα Κέντρα να ενδιαφέρει εκπαιδευτικούς  που έχουν κατοχυρώσει  διδακτική προϋπηρεσία, δηλαδή εκπαιδευτικούς μεγάλης ηλικίας-;

Το μόνο που μένει πλέον στη μειονότητα/μειοψηφία (έγινε σχετικός σχολιασμός του Υπουργού χθες στη Βουλή για το τι είναι δημοκρατικό) των Παιδαγωγικών Ομάδων των ΚΠΕ,  είναι να γίνουμε θεατές  της υποβάθμισης και παρακμής του πλέον επιτυχημένου  και καινοτόμου θεσμού της ελληνικής Εκπαίδευσης. Και ας δίνει ο Αλτουσέρ το δίκαιο στις μειονότητες…

esos.gr

Διαβάστε επίσης...

“Το Ολοκαύτωμα στη νήσο των Δικαίων” – «Φάρος» μέσα στις προκλήσεις το θάρρος και η ανθρωπιά των Ζακυνθινών

TweetΜε κάθε τρόπο αναδείχθηκε το ιστορικό γεγονός της διάσωσης των Εβραίων στη Ζάκυνθο, της μοναδικής …

Καταργείται η Αργία των Τριών Ιεραρχών και για τα Φροντιστήρια με ΥΑ

TweetΥπεγράφη από την Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Ζέττα Μ. Μακρή, η με αριθμ. 8778/Ν1/26-01-2024  απόφαση …

1ο Διεθνές Παιδαγωγικό Συνέδριο της ΔΙ.Π.Ε. Πιερίας

Tweet Σας ενημερώνουμε ότι η Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Πιερίας διοργανώνει, σε συνεργασία με την Περιφερειακή …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *