Η φιλαναγνωσία στη δίνη των μνημονίων

stayrogiannopoulos

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου σήμερα. Η ημέρα αυτή καθιερώθηκε από την ΙΒΒΥ (Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα), το 1966, την ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου δανού παραμυθά  Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805), με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να προκαλέσει την προσοχή των μεγαλυτέρων στο παιδικό βιβλίο.

Σε όλες τις χώρες, τα παιδιά, οι συγγραφείς, οι εικονογράφοι, οι μεταφραστές, οι εκδοτικοί οίκοι και οι εκπαιδευτικοί, γιορτάζουν την παγκόσμια αυτή ημέρα με διάφορες εκδηλώσεις σε σχολεία, βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία και άλλους χώρους, δείχνοντας έτσι την αγάπη και το ενδιαφέρον τους για τα βιβλία και το διάβασμα.

Σκοπός της φιλαναγνωσίας είναι η γνωριμία και η ουσιαστική επικοινωνία του παιδιού με το λογοτεχνικό κείμενο, αλλά και με το συγγραφέα του, καθώς και η σταδιακή  εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του παιδιού με το λογοτεχνικό βιβλίο. Αυτή θα το βοηθήσει να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση και τον προφορικό του λόγο, καθώς και να αναπτύξει δεξιότητες διαλόγου και συνομιλίας. Ταυτόχρονα θα μπορεί να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη, να δραστηριοποιήσει τη φαντασία του και την εφευρετικότητά του, να εμπλουτίσει τις γνώσεις του και την αισθητική του καλλιέργεια, να εμπλουτίσει το λεξιλόγιό του, να βελτιώσει την ανάγνωση και την ορθογραφία του, να  δοκιμάσει και να μάθει να διαχειρίζεται τα συναισθήματα, όχι μόνο τα δικά του αλλά και των άλλων και να εδραιώσει την πνευματική του συγκρότηση.

Τα οφέλη της φιλαναγνωσίας είναι ανεκτίμητα και τα παιδιά μας μπορούν να αξιοποιήσουν δημιουργικά  όσα προσφέρουν τα λογοτεχνικά βιβλία, να τα αγαπήσουν και να τα κάνουν μέρος της καθημερινότητάς τους.

Ωστόσο, η φιλαναγνωσία έπεσε και αυτή θύμα των μνημονίων και των πολιτικών περικοπής στην παιδεία. Τα τελευταία χρόνια είχε ενσωματωθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων ΕΑΕΠ. Τα αποτελέσματα ως προς τους σκοπούς της φιλαναγνωσίας φαίνεται, πως ήταν κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά. Παρά ταύτα, όμως, χωρίς κάποια αξιολόγηση ή αποτίμηση της σπουδαιότητας της εισαγωγής της στο αναλυτικό πρόγραμμα, εξαιρέθηκε βίαια από αυτό από τη φετινή σχολική χρονιά. Η φιλαναγνωσία έπεσε και αυτή στη δίνη των περικοπών, που επέβαλε η ευθυγράμμιση με τη δημοσιονομική προσαρμογή. Η σκληρή οικονομική λιτότητα δε φτωχοποιεί μόνο οικονομικά την ελληνική κοινωνία, αλλά στραγγαλίζει κάθε ποιοτική ικμάδα στην παιδεία.  

Τάσος Σταυρογιαννόπουλος

Πρόεδρος Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών Πάτρας

Αιρετός Π.Υ.Σ.Π.Ε. Αχαΐας

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *