Τώρα ο αξιολογητής θα λέγεται “κριτικός φίλος” :

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

H ΑΔΙΠΠΔΕ (γενικός επόπτης για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων) έδωσε στη δημοσιότητα την έκθεσή της για την εκ νέου έναρξη της αξιολόγησης που το εκπαιδευτικό κίνημα με τους αγώνες του είχε μπλοκάρει το 2014.  Εξάλλου, υπάρχει ρητή δέσμευση στο 3ο Μνημόνιο σύμφωνα με το οποίο «οι αρχές θα διασφαλίσουν τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, ενώ η επανεξέταση θα αξιολογήσει την αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων, την αξιολόγηση και διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα..». Καθόλου τυχαία η έκθεση αναφέρεται στην «καταγραφή απαραίτητων πληροφοριών»  και «στη χρήση των συμπερασμάτων» στα πλαίσια των προγραμμάτων INES  και PISA του ΟΟΣΑ. Γίνεται επίσης μνεία για συνεργασία με το διαβόητο γραφείο αξιολόγησης OFSTED της Μεγάλης Βρετανίας, που εφαρμόζει μια από τις σκληρές μορφές αξιολόγησης παγκόσμια.

Τι αποκαλύπτει η έκθεση της ΑΔΙΠΠΔΕ: 

  1. Πρώτος και βασικός στόχος είναι «να διασφαλιστούν οι διαθέσεις και οι στάσεις των εκπαιδευτικών για ενεργό εμπλοκή τους στις διαδικασίες αξιολόγησης.  Οι μορφές αυτοαξιολόγησης και εξωτερικής αξιολόγησης θα συνδυαστούν αφού έχει εμπεδωθεί κουλτούρα αξιολόγησης».  Σε απλά ελληνικά: πρέπει να αποδεχθούν οι εκπαιδευτικοί την τάχα «ανώδυνη» αυτοαξιολόγηση, έτσι ώστε να δεχθούν στη συνέχεια και την εξωτερική αξιολόγηση.
  2. Ως μορφή αξιολόγησης της σχολικής μονάδας προτείνεται η «αυτοαξιολόγησή» της. Κι ενώ αναφέρεται αρχικά ότι «οι αξιολογικές εκθέσεις δεν πρέπει να δημοσιοποιούνται από την ΑΔΙΠΠΔΕ», στη συνέχεια αναφέρεται επίσης «η δημιουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης και βάση δεδομένων αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου». Δηλαδή ανά πάσα στιγμή θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια τεράστια βάση δεδομένων με τις εκθέσεις των σχολείων όταν θα έρθει η ώρα της κατάταξης και της κατηγοριοποίησής τους.
  3. Περίοπτη θέση στην έκθεση κατέχει η αυτονομία της σχολικής μονάδας. Εδώ όλα τα έχει ο μπαξές, από «πυρηνικά» προγράμματα σπουδών που θα αντιστοιχούν στο 75% του διδακτικού χρόνου, περιγραφική αξιολόγηση μαθητών και Ατομικός Φάκελος Μαθητή (portfolio) που θα τον συνοδεύει σε όλη τη διάρκεια της σχολικής του πορείας, θεσμικό πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο η σχολική μονάδα θα διαχειρίζεται αυτόνομα τους πόρους που διαθέτει, οικονομικούς και σε ανθρώπινο δυναμικό. Για την άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων προτείνεται και η δικαιότερη κατανομή πόρων – με άλλα λόγια τα σχολεία να αποφασίζουν και για το μοίρασμα της φτώχειας. Ταυτόχρονα όμως, ορίζεται με σαφήνεια ότι «πρέπει να ενισχυθούν οι συστηματικές διαδικασίες απόδοσης λόγου».  Δηλαδή η «αυτονομία» αρχίζει από το τέντωμα του ωραρίου και το κυνήγι χορηγών και τελειώνει εκεί που οι εκπαιδευτικοί θα λογοδοτούν για την υλοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής. 
  4. Η έκθεση εισηγείται την εισαγωγή του θεσμού του «κριτικού φίλου», τον οποίον θα αναλάβουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι. Οι διατυπώσεις έχουν μεγάλο ενδιαφέρον: «οι κοινότητες μάθησης είναι αναγκαίο να έχουν την εξωτερική στήριξη ενός «κριτικού φίλου», ο οποίος δεν θα καθορίζει επιλογές αλλά θα βοηθά τα μέλη της να προβούν σε συνειδητές και επεξεργασμένες επιλογές, απαλλαγμένα από αυτοαναφορικότητες και υποκειμενικές αλληλοεπιβεβαιώσεις (!)». Με άλλα λόγια: ο σύμβουλος δεν θα καθορίζει αλλά θα «πείθει» τους εκπαιδευτικούς ότι σε περίπτωση που έχουν διαφορετική γνώμη είναι «αυτοαναφορικοί» και με «συνειδητό» τρόπο θα πρέπει να ακολουθούν τις οδηγίες του. Η παιδαγωγική ελευθερία πάει περίπατο…
  5. Για την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια των υποψηφίων εκπαιδευτικών, η Αρχή προτείνει τη διαμόρφωση ενός νέου νομοθετικού πλαισίου που θα καθορίζει τις προϋποθέσεις πιστοποίησης και τα προσόντα που πρέπει να κατέχει ο υποψήφιος εκπαιδευτικός. Περαιτέρω η ΑΔΙΠΠΔΕ προτείνει για τους νεοδιόριστους ενδοσχολική επιμόρφωση και επιμορφώσεις από φορείς, «με κριτήριο τις ανάγκες του διδακτικού και εκπαιδευτικού έργου στο οποίο θα αξιολογηθούν για τη μονιμοποίησή τους».  Αφενός οι μόνιμοι διορισμοί είναι το πιο σύντομο ανέκδοτο τα τελευταία χρόνια. Αφετέρου γίνεται σαφές πως ακυρώνεται το βασικό πτυχίο σαν προσόν διορισμού για να αντικατασταθεί από προσοντολόγιο  και η αξιολόγηση γίνεται προϋπόθεση της μονιμοποίησης.
  6. Πολύ σοβαρό είναι το θέμα της «ενδοσχολικής υπηρεσιακής ανέλιξης» των εκπαιδευτικών και ο θεσμός του «μέντορα», σε ρόλο πιο αναβαθμισμένο από εκείνο της Διαμαντοπούλου. Η ΑΔΙΠΠΔΕ εισηγείται τη δυνατότητα να μπορούν μετά από διαδικασία πιστοποιημένης επιμόρφωσης «να επιλέγονται εκπαιδευτικοί με πλούσια διδακτική εμπειρία και ακαδημαϊκά προσόντα ως μέντορες» – με το ρόλο της επιλογής που θα έχει συγκεκριμένη μοριοδότηση να αναλαμβάνουν ο Σχολικός Σύμβουλος και ο Διευθυντής με στόχο «την υποστήριξη των αναπληρωτών, νεοδιορίστων και μικρής εμπειρίας εκπαιδευτικών» Δηλαδή θα έχουμε ένα «σώμα» εκπαιδευτικών μέσα στα σχολεία, που θα «ξεχωρίζει» από το υπόλοιπο και μάλιστα με διαδικασία πιστοποίησης. 
  7. Προτείνεται η καθιέρωση εθνικού φορέα επιμόρφωσης, με προγράμματα επιμόρφωσης «fast track», 15-100 ωρών, μετά το τέλος των οποίων θα χορηγείται πιστοποίηση η οποία θα μοριοδοτείται.  Καμιά κουβέντα για την επαναφορά των διδασκαλείων και της ουσιαστικής επιμόρφωσης με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα.

Όσο κι αν προσπαθήσουν να «χρυσώσουν το χάπι», οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί δε μπερδευόμαστε μεταξύ «κακής ή καλής αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης» : το ξέρουμε πως είναι μέρη ενιαίου σχεδίου. Ο ΟΟΣΑ, η ΕΕ, οι μνημονιακές κυβερνήσεις, όλο το νεοσυντηρητικό μοντέλο της εκπαίδευσης που μέσα από μετρήσεις, λογοδοσίες, αξιολογήσεις προσπαθεί να τυποποιήσει την εκπαιδευτική πράξη, να κατατάξει, να ξεχωρίσει τους «άξιους» από τους «ανάξιους», να ενοχοποιήσει τον εκπαιδευτικό για τα προβλήματα της εκπαίδευσης.

Σε αυτή τους την προσπάθεια, όπως και το 2014, θα μας βρουν ξανά απέναντι:                    Να διεκδικούμε Δημόσιο Δωρεάν Σχολειό των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών και δικαιωμάτων, το σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών:  12χρονο ενιαίο με δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Με διευρυμένες όλες τις δομές υποστήριξης. Με παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία και αναλυτικά προγράμματα σχεδιασμένα για να καλύπτονται οι ανάγκες της κοινωνίας. Με διπλασιασμό της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, μαζικούς διορισμούς, μόνιμη σταθερή εργασία, παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία. 

 

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *