Αυτόνομη Παρέμβαση Ξάνθης : “Εκπαιδευτικοί που πρόσκεινται σε ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ δεν απαντούν για την μητρική γλώσσα στα δίγλωσσα”

Η Αυτόνομη Παρέμβαση Ξάνθης για το πιλοτικό πρόγραμμα του ΙΕΠ για τα Δημόσια Νηπιαγωγεία σε οικισμούς με αμιγή μειονοτικό πληθυσμό.

Δελτίο τύπου εξέδωσε η Αυτόνομη Παρέμβαση Εκπαιδευτικών ΠΕ Ξάνθης σχετικά με το πιλοτικό πρόγραμμα του Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτική για τα Δημόσια Νηπιαγωγεία σε οικισμούς με αμιγή μειονοτικό πληθυσμό με το οποίο αναφέρει τα εξής:

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ανακοίνωσε πρόσφατα πιλοτικό πρόγραμμα μικρής κλίμακας σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται η παρουσία στο Δημόσιο Νηπιαγωγείο δίγλωσσου συνεργάτη/τριας μέλους της μειονότητας σε οικισμούς με αμιγή μειονοτικό πληθυσμό. Η παρέμβαση προβλέπει τη χρήση της μητρικής γλώσσας ως γλώσσας στήριξης που στοχεύει στην αρμονική κοινωνικοποίηση των νηπίων της μειονότητας στον εκπαιδευτικό θεσμό του Νηπιαγωγείου, την ενίσχυση της ελληνομάθειας και την ισορροπημένη γλωσσική και κατά προέκταση γνωστική ανάπτυξη, που αποτελούν προϋπόθεση για την καλύτερη προετοιμασία και επιτυχή επίδοση στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.

Ως Αυτόνομη Παρέμβαση Εκπαιδευτικών θα θέλαμε να διασαφηνίσουμε ότι για εμάς το πρόγραμμα δεν αποτελεί κεραυνό εν αιθρία! Αποτελεί πρόταση των αριστερών παρατάξεων εδώ και πολλά χρόνια που πάντα συνόδευε τις αναφορές μας σε σχέση με την προσχολική εκπαίδευση των νηπίων της μειονότητας. Στηρίζεται θεωρητικά στην αρχή της προσθετικής διγλωσσίας, σύμφωνα με την οποία ο σεβασμός στη μητρική γλώσσα και η απόδοση κύρους σε αυτήν επιταχύνει τη γνωστική ανάπτυξη και οδηγεί σε μεγαλύτερη γνωστική ευελιξία σε σύγκριση με συνομήλικα μονόγλωσσα.

Το Δημόσιο Νηπιαγωγείο στα μειονοτικά χωριά αποτελώντας αδιάσπαστο τμήμα της εκπαίδευσης, επιτελεί σημαντικό ρόλο στην αρμονική ένταξη των παιδιών της μειονότητας στο εκπαιδευτικό σύστημα, προωθεί την ελληνομάθεια και έχει συμβάλει στον περιορισμό περαιτέρω της σχολικής αποτυχίας, της σχολικής διαρροής και της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου. Τα παιδιά που είναι φυσικοί ομιλητές μιας γλώσσας άλλης από την επίσημη (πρότυπη), διατρέχουν τον κίνδυνο να μην κατορθώσουν σε μεγάλο ποσοστό ν α περάσουν με επιτυχία ολόκληρο τα φάσμα της εκπαίδευσης και να πάρουν μέρος σε διαδικασίες κοινωνικής κινητικότητας.

Η διεθνής βιβλιογραφία (Σελεστέν Φρενέ, Κάμιγκς κ.α) και η εκπαιδευτική εμπειρία στην προσχολική αγωγή και γενικότερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση άλλων χωρών (Σουηδία, Φιλανδία) απέδειξε ότι η αξιοποίηση της μητρικής γλώσσας ως βάση για την οικοδόμηση της νέας γνώσης οδηγεί σε άρση των ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού και σε επιτυχή σχολικά αποτελέσματα. Όλοι οι μαθητές δεν είναι ομόγλωσσοι το κάθε παιδί με τη γλώσσα του, φέρει στο σχολείο και τον πλούτο της κουλτούρας του. Αποδοχή της μητρικής του γλώσσας σημαίνει αποδοχή της ταυτότητας του. Ένα καλό νηπιαγωγείο δεν υποτιμά τη γλώσσα που η μάννα ταχταρίζει το παιδί της, τη γλώσσα που μιλάει το παιδί στα όνειρα του, αυτή που του προσφέρει ασφάλεια, ύπαρξη , το καθιστά μέλος μιας κοινότητας .

Είναι σαφές πως η λειτουργία των Δημόσιων Νηπιαγωγείων στις περιοχές με αμιγή μειονοτικό πληθυσμό έχει επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα στη βελτίωση της ελληνομάθειας των νηπίων της μειονότητας. Φέτος λειτουργούν 26 Δημόσια Νηπιαγωγεία σε περιοχές με αμιγώς μειονοτικό πληθυσμό και ο θεσμός του Νηπιαγωγείου έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των γονέων. Το πρόγραμμα δεν ακυρώνει το ρόλο του Δημόσιου Νηπιαγωγείου, αλλά επιδιώκει να τον ενισχύσει με την πιλοτική εφαρμογή του. Δεν υποτιμά το ρόλο των νηπιαγωγών, ούτε τον περιορίζει αλλά εμπλουτίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και τη διευκολύνει.

Ωστόσο, το ΙΕΠ, όφειλε, πριν προχωρήσει στην ανακοίνωση της παρέμβασης να συζητήσει με την εκπαιδευτική κοινότητα σε σχέση με τα ερωτηματικά που εγείρονται για τη φιλοσοφία, τη διαδικασία, τις εργασιακές συνθήκες, καθώς και να διευκρινίσει τον τρόπο εφαρμογής του, ώστε να μην αφήσει πεδίο ανοιχτό σε λογικές ανησυχίες, αλλά και σε παρερμηνείες ή σκόπιμες στρεβλώσεις.

Αυτό που θα πρέπει να αποφευχθεί, πάντως, είναι να μετατραπεί το ζήτημα, σε πεδίο μικροκομματικής αντιπαράθεσης και εκδίπλωσης εθνικισμών από τη μια ή από την άλλη πλευρά, που εμφιλοχωρούν συνήθως σε κάθε προσπάθεια αλλαγών στην εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας, αλλαγές που διαχρονικά συνοδεύονται από πλούσιο ιστορικό αντιδράσεων.

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *