Μια πρότυπη σχολική βιβλιοθήκη στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας

Και προσθέτει ο Achim Bröge για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου το 1981: «…εύχομαι σε όλους να βρίσκουν τα πιο πολλά και διαφορετικά βιβλία. Βιβλία συναρπαστικά, βιβλία για κάθε μέρα, διασκεδαστικά, αστεία, γεμάτα προβληματισμούς, πληροφόρηση και φαντασία… Δίνουν ευχαρίστηση… κι ακόμη κάτι παραπάνω. Πρέπει να φροντίσουμε να μπορέσουν ν’ ανακαλύψουν αυτή την ευχαρίστηση όλα τα παιδιά».

Η ποιότητα και η ποσότητα των εμπειριών, τις οποίες αναζητά στο περιβάλλον του, ο βαθμός και οι ρυθμοί της ανάπτυξής του (σωματικής, γνωστικής, συναισθηματικής και κοινωνικής), τα κίνητρά του, η αυτοεκτίμησή του, οι προσδοκίες του, θεωρούνται βασικοί παράγοντες που συντελούν στο να σχηματίσει το κάθε παιδί τη δική του ιδιαιτερότητα (Reuchlin, 1991, Huteau, 1995).

Ενα σχολείο που καταφέρνει α) να διαφοροποιήσει τις διδακτικές του προσεγγίσεις και να τις προσαρμόσει στα στυλ μάθησης των μαθητών του και β) να κάνει την κουλτούρα του ανεκτική στη διαφορετικότητα μπορεί να γίνει πραγματικά ένα σχολείο «για όλα τα παιδιά» (Foulin, & Mouchon, 2000). Η μεγάλη πρόκληση για ένα εκπαιδευτικό σύστημα είναι πώς θα ενεργήσει, ώστε η κάθε είδους διαφορετικότητα μέσα στο σχολείο να μην μετατραπεί σε ανισότητα αλλά σε πλούτο προς όφελος του συνόλου. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία και τη θεώρησή μας η σύγχρονη σχολική βιβλιοθήκη μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης.

«Η σχολική βιβλιοθήκη είναι βοήθημα όλων στη διδασκαλία και τη μάθηση. Προσφέρει πληροφορίες και ιδέες για επιτυχή συμμετοχή στη σημερινή κοινωνία της πληροφόρησης και της γνώσης. Εφοδιάζει τους μαθητές με δεξιότητες για τη διά βίου εκπαίδευση, αναπτύσσει τη φαντασία τους και τους προσφέρει τη δυνατότητα να ζήσουν ως υπεύθυνοι πολίτες». School Library Manifesto. IFLA/UNESCO

Ενα ταξίδι αναζήτησης, ανακάλυψης, κατάκτησης νέων γνώσεων και εμπειριών για όλους τους μαθητές, μία υπέρβαση των στενών ορίων μιας καθαρά «σχολειοποιημένης» βιβλιοθήκης που στηρίζει μόνο τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος (Αναστασάκης, 2003), η συνεχής καλλιέργεια μιας δημιουργικής και κριτικής σκέψης. Ως προκύπτει ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος επήλθε με σύγχρονα παιδαγωγικά, ψυχοκοινωνικά και αρχιτεκτονικά κριτήρια.

Σε συνεργασία με τον διευθυντή κ. Γιάννη Χριστόπουλο και τους εκπαιδευτικούς του 10ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος Σαββάτος, ο δήμαρχος Καλαμάτας κ. Παναγιώτης Νίκας, το Ιδρυμα Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια, η Περιφέρεια Πελοποννήσου, ο κ. Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, η κ. Μάρω Μακρή αρχιτέκτονας, ο κ. Θάνος Παππάς και η κ. Ειρήνη Τζαβάρα, μηχανικοί σχεδίασης προϊόντων και συστημάτων, ο κ. Ιωάννης Ψιλλούδης βιβλιοθηκονόμος, υπεύθυνος βιβλιοθήκης Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών Πανεπιστημίου Καλαμάτας, η κ. Ολγα Χρονοπούλου, η κ. Μαρίνα Γιαλαμά και η κ. Βασιλική Σκούλικα, αλλά ακόμα περισσότερο ο Σύλλογος Γονέων, οι εθελοντές και οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι εργάστηκαν για ένα «μαγικό τόπο» για όλα τα παιδιά.

Ο σχεδιασμός της βιβλιοθήκης στο 10ο Σχολείο Καλαμάτας δεν παρέμεινε μια απλή πρόταση στα χαρτιά για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι μια πραγματικότητα και ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης αγκαλιάζει την προώθηση της φιλαναγνωσίας και βιβλιαγάπης.

Γεώργιος Φερετζάκης

eleftheriaonline.gr

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *