Τα χριστουγεννιάτικα δέντρα σε έργα τέχνης

Ζήση Ανθή : Πως προσεγγίζουμε τα έργα τέχνης στο νηπιαγωγείο .


Το χριστουγεννιάτικο δέντρο σε πίνακες ζωγραφικής – Διαθεματική προσέγγιση έργων τέχνης στο νηπιαγωγείο

Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και τα νήπια μας μιλούν για το χριστουγεννιάτικο δέντρο , που έχουν στολίσει στο σπίτι τους . Έχοντας στο μυαλό τους το δικό τους δεντράκι και τη διακόσμηση όλης της πόλης , τις βιτρίνες των καταστημάτων και των μπαλκονιών , ζωγραφίζουν θέματα χριστουγεννιάτικα . Αυτό που κυριαρχεί , βέβαια σε όλες τις ζωγραφιές των παιδιών είναι το χριστουγεννιάτικο δέντρο .
Με το χριστουγεννιάτικο δέντρο ασχολήθηκαν αρκετοί ζωγράφοι . Αυτός όμως που ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τα χριστουγεννιάτικα δέντρα είναι ο Ιταλός ζωγράφος Alberto Sebastiani .











Πού μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής με χριστουγεννιάτικα δέντρα ; Τα νήπια λένε να ψάξουμε στα βιβλία . Κάποια άλλα λένε να ψάξουμε στο διαδίκτυο . Αναζητούμε έργα τέχνης στο διαδίκτυο και αποθηκεύουμε αυτούς που αρέσουν  στα μικρά παιδιά . Στη συνέχεια τους εκτυπώνουμε , για να τους επεξεργαστούμε .( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ)
Στη συνέχεια , αφού τοποθετήσουμε τους εκτυπωμένους πίνακες ζωγραφικής στον πίνακα συζήτησης της παρεούλας  , τα νήπια έχουν τη δυνατότητα να τους παρατηρήσουν , να εντοπίσουν ομοιότητες ή διαφορές και να τους περιγράψουν . (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)


Η νηπιαγωγός ρωτά τα μικρά παιδιά , δίνοντάς του τη δυνατότητα να εκφραστούν .  Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος στο κάθε δέντρο ; Ποια χρώματα κυριαρχούν  περισσότερο στα έργα τέχνης ;  Ποια χρώματα χρησιμοποίησε για τα πρόσωπα των έργων και ποια για το φόντο ; Πώς νομίζετε ότι αισθανόταν όταν ζωγράφιζε αυτό τον πίνακα ; Ποια είναι η έκφραση των προσώπων στους πίνακες ζωγραφικής ; Πώς αισθάνεστε  εσείς βλέποντας τον κάθε πίνακα ; Ποιος πίνακας σας αρέσει περισσότερο ; Με ποια κριτήρια επιλέξατε  αυτό τον πίνακα ; Σας άρεσαν τα χρώματα ή κάτι άλλο ; Σε ποιους πίνακες βλέπεις μικρά παιδιά  μέσα στα έργα τέχνης ; Τι κάνουν ; Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στα έργα τέχνης ; Ποιες είναι αυτές ; Μπορείτε να περιγράψετε με κάθε λεπτομέρεια τους πίνακες ; (Σ’ αυτή την περίπτωση μπορούμε να επιλέξουμε λίγους πίνακες ζωγραφικής , όπου η κάθε ομάδα θα παρατηρήσει λεπτομερειακά το έργο τέχνης και θα παρουσιάσει το έργο στην υπόλοιπη ομάδα των παιδιών .


Τα νήπια μαθαίνουν να χρησιμοποιούν λέξεις που έχουν σχέση με το χριστουγεννιάτικο δέντρο , όπως στολίδι , αγγελούδι , μπαλίτσα , γιρλάντα , λαμπάκια , αστεράκι , φάτνη
Εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το κάθε  έργο τέχνης , κλείνουν τα ματάκια τους κι ονειρεύονται πως θα ήταν αν μπορούσαν να μπουν μέσα στον πίνακα   … Στη συνέχεια μας περιγράφουν το ρόλο που θα ήθελαν να διαδραματίσουν στον πίνακα και τι θα ήθελαν να κάνουν .(Αυτό μπορούν να μας το δείξουν και χωρίς λόγια , βιωματικά .)

Τα νήπια βλέποντας τους πίνακες μπορούν να μιλήσουν για το δικό τους χριστουγεννιάτικο δέντρο . Επίσης , μπορούν να περιγράψουν μια τα συναισθήματα που ένιωσαν όταν το στόλισαν .
Μπορούν να εμπνευστούν από ένα πίνακα και να φτιάξουν  ένα παραμυθάκι που θα το εικονογραφήσουν τα ίδια και θα το βάλουμε στη βιβλιοθήκη της τάξης μας ή μπορούν να διαβάσουν  κάποιο σχετικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι , όπως  :
1.Το ελατάκι με το κόκκινο σκουφάκι της Ελένης Δικαίου , εκδ. Πατάκη .
2. Η Πρασινοσκουφίτσα και το ελατάκι της Σταυρούλας Κάτσου – Καντάνη , εκδ. Ψυχογιός
3. Το καραβάκι και το χριστουγεννιάτικο δέντρο στον παρακάτω σύνδεσμο :
4. Το ελατάκι που δακρύζει της Λίτσας Ψαραύτη , εκδ. Άγκυρα …και πολλά άλλα παραμύθια ακόμη .


Μπορούν να εμπνευστούν από τους πίνακες και να φτιάξουν για όποιον επιθυμούν   μικρά ποιηματάκια – αινιγματάκια.
Με τα κόκκινα σκουφάκια ,
σα μικρά αγιοβασιλάκια
το δεντράκι τους στολίζουν ,
με μπαλίτσες το γεμίζουν !
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !

Δέντρο στολισμένο σε μια γωνιά
και το τζάκι πλάι καίει σιγανά !
Ποιον πίνακα τώρα ζητώ ,
πες μου σε παρακαλώ !

Πλάι στο δέντρο , πακέτα πολλά
ένα παιδάκι κοιμάται γλυκά!
Βρες μου τον πίνακα που σου ζητώ
και μίλησέ μου για αυτό !

Επίσης τα νήπια παρατηρούν τους πίνακες και απαντούν σε ερωτήσεις , όπως : Μπορείς να μετρήσεις πόσα στολίδια έχει το κάθε δέντρο ; Μπορείς να μετρήσεις πόσα παιδάκια έχει ο κάθε πίνακας ; Σε πόσα έργα τέχνης υπάρχουν ζώα; Μπορείς να τα μετρήσεις ; Πόσες είναι οι κάλτσες στο τζάκι ; (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ )


Τα νήπια , παρατηρώντας τους πίνακες ζωγραφικής μπορούν να διαπιστώσουν και να μάθουν και για άλλα χριστουγεννιάτικα έθιμα . Μπορούμε , επίσης να πούμε στα νήπια για το δικό μας ελληνικό έθιμο να στολίζουμε καραβάκι  ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ).

Διαβάστε επίσης...

Εκδήλωση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου, με θέμα: «Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά»

TweetO Πειραϊκός Σύνδεσμος, το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων και η Φιλολογική Στέγη Πειραιώς σας …

Κριτήρια επιλογής και όροι υποβολής διδακτικών σειρών και προαιρετικών βοηθημάτων για τη β’ ξένη γλώσσα δημοτικού σχολείου για το σχολικό έτος 2024-2025

Tweet Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι για το σχολικό έτος 2024-2025 θα …

Οι απαντήσεις του υπ. Παιδείας σε θέματα σχολείων της Γερμανίας

TweetΣε συνάντηση του ΔΣ της ΕΛΜΕ Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας  Γερμανίας με τον Γενικό Γραμματέα   …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *