Η διπλωματική μάχη για την ανεξαρτησία και η μαρτυρία για την εθνική ταυτότητα του ποντιακού ελληνισμού μέσα από το υπόμνημα προς τα μέλη της Συνδιάσκεψης Ειρήνης στο Παρίσι.
Τον Μάιο 1919 ο μητροπολίτης Τραπεζούντας Χρύσανθος μαζί με αντιπροσωπεία Ποντίων μεταβαίνουν στο Παρίσι για να πάρουν μέρος στη Συνδιάσκεψη της Ειρήνης, σε μια προσπάθεια να προωθήσουν την ιδέα για τη δημιουργία Ανεξάρτητου Ποντιακού Κράτους.
Ο μητροπολίτης ως επικεφαλής της αποστολής και αντιπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου υποβάλει σχετικό υπόμνημα επιχειρηματολογώντας υπέρ της δημιουργίας Αυτόνομης Δημοκρατίας του Πόντου βασιζόμενος, μεταξύ άλλων, σε… εκκωφαντικούς αριθμούς.
Έλληνες Δάσκαλοι και Νηπιαγωγοί Είμαστε όλοι εδώ!!