Γνωρίστε την Αγγελική Παππά, την Ελληνίδα εκπαιδευτικό που προτάθηκε για το βραβείο «Νόμπελ»

Για μια ακόμη φορά η Ελλάδα παρά την βαθιά κρίση, που βιώνει κατάφερε να αναδειχθεί σε παγκόσμιο επίπεδο κι αυτό χάρη στην Αγγελική Παππά, η οποία διεκδικώντας το Global Teacher Prize 2017, βραβείο ισάξιο του βραβείου Νόμπελ, κατάφερε να ξεχωρίσει  για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά (!) ανάμεσα σε 20.000 υποψηφίους από 179 χώρες, μαζί με 49 ακόμα εκπαιδευτικούς. Ερευνήτρια και εκπαιδεύτρια εκπαιδευτικών σε διεθνή projects στο πανεπιστήμιο Folkuniversitetet στην Uppsala της Σουηδίας, επιστημονική συνεργάτης του Πανεπιστημίου Birmingham,  έχει ιδρύσει το “i love dyslexia” (ILD), τον πρώτο και μοναδικό διεθνώς απόλυτα εξειδικευμένο χώρο ολιστικής εκμάθησης των Αγγλικών ως ξένη γλώσσα για μαθητές με δυσλεξία και μαθησιακές διαφορετικότητες. Έναν οργανισμό, που αναδείχτηκε στους 10 κορυφαίους καινοτόμους οργανισμούς στην Ελλάδα και αποτελεί το μοναδικό, που διακρίθηκε στον τομέα της παιδείας για το 2015, στον καθιερωμένο διαγωνισμό της Eurobank και του ΣΕΒ «Η Ελλάδα Καινοτομεί», και που έχει αποσπάσει πολλές τιμητικές διακρίσεις. Επιπλέoν, η Αγγελική Παππά είναι πρόεδρος του 3DlexiaCosmos NPO και δημιουργός της πρωτοποριακής ‘3Dlexia’ Holistic Method, η οποία έχει αποσπάσει θέρμες κριτικές και μεγάλο ενδιαφέρον στα συνέδρια, που έχει παρουσιαστεί.

Συνέντευξη: Φωτεινή Πανάβου

Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα όπως η δυσλεξία και η διδακτική της ξένης γλώσσας σε μια τόσο δύσκολη εποχή;

Ήταν μια απόφαση, που την πήρε πρωτίστως η καρδιά μου. Στα μάτια του κάθε παιδιού βλέπω ένα κομμάτι της ψυχής μου. Στην πραγματικότητα είμαστε όλοι συνδεδεμένοι, και αυτό μπορούμε να το νιώσουμε καθαρά, όταν βλέπουμε με την καρδιά. Έκανα λοιπόν ό,τι θα έκανα για εμένα ή για το δικό μου παιδί. Αγκάλιασα την ευκαιρία να προσφέρω ότι ο νους μου μπορούσε να συλλάβει, με την πιστή ότι δεν υπάρχει τίποτα, που ο άνθρωπος δεν μπορεί να πετύχει, όταν το αγαπά αληθινά.

Η ίδρυση του ILD ήταν στόχος ζωής ή προέκυψε στην πορεία της καριέρας σας;

Ποτέ μου δεν είχα φανταστεί ότι θα δημιουργούσα τον δικό μου οργανισμό. Όταν όμως ήρθα αντιμέτωπη με τη δυσλεξία στις τάξεις των αγγλικών διαφόρων χώρων, στους οποίους δίδασκα, τότε όλη η ζωή μου άλλαξε. Έβλεπα πανέξυπνα και χαρισματικά παιδιά με το διαφορετικό αυτό εγκέφαλο της δυσλεξίας, να είναι απελπισμένα και αγχωμένα, και να νιώθουν ότι στερούνται του δικαιώματος να μάθουν μία διεθνή γλώσσα, εμένα, ανήμπορη τότε, να τα βοηθήσω αποτελεσματικά, και όλους γύρω μας να μας αποθαρρύνουν. Έτσι, όταν έχασα τη δουλειά μου στην προσπάθειά μου να υπερασπιστώ τα δικαιώματα τους, η αποστολή μου έγινε ξεκάθαρη μέσα μου. Τότε ήταν, που συνειδητοποίησα, ότι για να υλοποιηθεί αυτή η αποστολή, χρειαζόταν ένας χώρος και πολύ, πάρα πολύ αγάπη. Έτσι, γεννήθηκε το ‘i love dyslexia’. 8 χρόνια μετά, τα εντυπωσιακά ποσοτικά και ποιοτικά αποτελέσματα των μαθητών μας (100% επιτυχία στα πτυχία και στην απόλαυση της ολιστικής μάθησης) μας δικαιώνουν!

 Δεν περιγράφεται η χαρά του δάσκαλου, όταν έρχεται η στιγμή, που βλέπει τον μαθητή να ανοίγει τα φτερά του και να πετάει ψηλά

Το ILD είναι ένας οργανισμός εξειδικευμένος μόνο για παιδιά ή απευθύνεται και σε ενήλικες;

Η μέθοδος μας απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Έτσι, έχουμε παιδιά, εφήβους και ενήλικες έως 70 ετών, που για πρώτη φορά κάνουν αληθινό το όνειρό τους να μάθουν μία ξένη γλώσσα! Είναι συγκινητικές οι περιπτώσεις μαθητών, που ήρθαν σε εμάς μετά από πολλές αποτυχημένες προσπάθειες εκμάθησης των αγγλικών με συμβατικούς τρόπους, και τώρα βρίσκονται στην Αγγλία και σπουδάζουν αυτό, που ονειρευτήκαν. Δεν περιγράφεται η χαρά του δάσκαλου, όταν έρχεται η στιγμή, που βλέπει τον μαθητή να ανοίγει τα φτερά του και να πετάει ψηλά.

Πόσο δύσκολο ήταν να κερδίσετε την εμπιστοσύνη του κόσμου στην αρχή;

Αρχικά θυμάμαι ο κόσμος καλούσε στο κέντρο μας και ρωτούσαν με μεγάλη απορία:  ‘Γιατί ονομάζεστε… i love dyslexia;’ Σαφώς, ήταν δύσκολο αρχικά να κατανοήσουν ότι η υπηρεσία μας αφορούσε τη διδακτική της ξένης γλώσσας σε μαθητές με δυσλεξία, καθώς είμασταν οι πρώτοι, που το κάναμε αυτό παγκοσμίως και μάλιστα με ολιστικό τρόπο.  Όμως, από το πρώτο κιόλας μάθημα, οι μαθητές, που μέχρι τότε δεν μπορούσαν να μάθουν αγγλικά, ένιωθαν  τη διαφορά κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς όλα τα μάθαιναν με διαφορετικό τρόπο. Έτσι, πολύ γρήγορα, κάθε τους αγωνία και φόβος γι’ αυτό το διαφορετικό σύστημα, έδινε τη θέση του στη χαρά και την αισιοδοξία της επιτυχίας. Το πρόγραμμα, για το οποίο, ακόμη και σήμερα, κάποιοι μαθητές μας χρειάζονται χρόνο για να νιώσουν άνετα, είναι τα βιωματικά, πρωτοποριακά εργαστήρια, που περιλαμβάνουν από θεατρικές και εικονικές κοινωνικές επιχειρηματικές δράσεις, μέχρι ασκήσεις διαλογισμού και εθελοντικές δράσεις, με χρήση της ξένης γλώσσας. Είναι πολύ προχωρημένα αυτά τα πράγματα σε μια κοινωνία, που έχει μάθει να κυνηγά το Lower ως το χαρτί της λύτρωσης.

Η ολιστική, καινοτόμος μέθοδος 3Dlexia, εμπλέκει στην εκπαιδευτική διαδικασία την ψυχή, το πνεύμα και το σώμα, καλλιεργώντας αρμονικά όλο τον εγκέφαλο

Ποιές είναι οι βασικές διαφορές ενός μαθητή χωρίς με έναν με δυσλεξία και πώς αντιμετωπίζονται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας;

Ένας μαθητής με το διαφορετικά οργανωμένο εγκέφαλο της δυσλεξίας μαθαίνει βιωματικά, κιναισθητικά, οπτικά, με τρόπο συνθετικό, δείχνοντάς του τη μεγάλη εικόνα των πραγμάτων και με έντονη ανάγκη ενεργοποίησης του ενδιαφέροντος του στο εδώ και το τώρα. Μεταγνωστικά, χρειάζεται να εκπαιδευτεί να εφαρμόζει σωστά όσα έμαθε, και να ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή του, που συνήθως έχει τσαλαπατηθεί μέσα από ένα εκπαιδευτικό σύστημα, που δυστυχώς δεν είναι φτιαγμένο για τον δικό του κόσμο. Η ολιστική, καινοτόμος μέθοδος 3Dlexia, εμπλέκει στην εκπαιδευτική διαδικασία την ψυχή, το πνεύμα και το σώμα, καλλιεργώντας αρμονικά όλο τον εγκέφαλο. Είναι μία μέθοδος, η οποία αγκαλιάζει την επιστήμη της νευροφυσιολογιας, την τέχνη και την τεχνολογία, μετασχηματίζοντας κυριολεκτικά τον εγκέφαλο και προετοιμάζοντας τον άνθρωπο για τις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Η πρωτοτυπία της μπορεί να βοηθήσει και να ενδυναμώσειόλα τα παιδιά, με ή χωρίς δυσλεξία, σε όλα τα μαθήματα, αλλά πρωτίστως αναβαθμίζει την ίδια την ποιότητα της ζωής τους.

Oι μαθητές μας να κατανοούν ό,τι δεν υπάρχει άνθρωπος, που δεν μπορεί να μάθει, αλλά λάθος μέθοδοι εκπαίδευσης

Ποιό είναι το πρώτο βήμα για να προσεγγίσετε έναν μαθητή με δυσλεξία;

Όσο και εάν σας φανεί παράξενο, τα πρώτα μαθήματα, που κάνει ένας μαθητής στο ‘i love dyslexia’, δεν είναι αγγλικά, αλλά συνεδρίες γνωσιακής νευροεπιστήμης σε πολύ απλή γλώσσα. Στόχος μας είναι ο ίδιος ο μαθητής να κατανοήσει βαθιά το πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος κατά τη διαδικασία της μάθησης, να αντιληφθεί τον τρόπο που ο άνθρωπος μαθαίνει, συγκρατεί τις γνώσεις και τις επεξεργάζεται. Εν τέλει, οι μαθητές μας να κατανοούν ό,τι δεν υπάρχει άνθρωπος, που δεν μπορεί να μάθει, αλλά λάθος μέθοδοι εκπαίδευσης.

Πιστεύατε ποτέ ότι η ανταπόκριση του κόσμου και κυρίως η αναγνώριση του ILD θα ήταν τόσο μεγάλη;

Το “i love dyslexia” γεννήθηκε με το όραμα να δώσει λύση σε μια πραγματική, σημαντική ανάγκη των ανθρώπων με διαφορετικότητες στη μάθηση, την απόκτηση επιτυχημένης πρόσβασης στη δεξιότητα της ξένης γλώσσας, που τους καθιστά και ενεργούς παγκοσμίους πολίτες. Γνωρίζοντας την αποτελεσματικότητα της μεθόδου μας, πίστευα στην επιτυχία. Πίσω από όλο αυτό, υπάρχουν χρόνια πολύ σκληρής δουλείας, μεγάλων θυσιών, αλλά και μεγάλης αγάπης για τον Άνθρωπο. Το να βλέπω όμως τον οργανισμό μας να συνδέεται με πανεπιστήμια όπως το Harvard, το Birmingham και το Folkuniversitetet της Ουψάλας, να βραβεύεται παγκοσμίως και να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας παιδαγωγικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, είναι μαγικό, τόσο για την ομάδα μου, όσο και για την Ελλάδα. 

Προσπαθώ όσο μπορώ, όλη αυτή η αναγνώριση της αξίας του έργου μας να αποτελέσει εφαλτήριο, γέφυρα και μέσο για σημαντικές δράσεις αναβάθμισης της παιδείας, καθώς και αποστιγματοποίησης και ανάδειξης των μαθητών με δυσλεξία

Πώς αντιμετωπίζετε πλέον όλη την αναγνωρισιμότητα που σας έχει επιφέρει το ILD και φυσικά η θέση στους 50 καλύτερους εκπαιδευτικούς στον κόσμο για 2η συνεχομένη φορά;

Αισθάνομαι μεγάλη ευγνωμοσύνη για όλη αυτή την τιμή που έχει λάβει η δουλειά μας, κάτι το οποίο δε θα συνέβαινε ποτέ χωρίς τους εξαιρετικούς συνεργάτες μου εντός και εκτός συνόρων, που δείχνοντας απόλυτη συνέπεια και σεβασμό σε αυτό που υπηρετούμε, ζούμε μαζί το θαύμα της επιτυχία μας. Παρόλο, που δεν είναι καθόλου εύκολο, να εκτίθεσαι δημοσίως και ταυτόχρονα να συνεχίζεις να ανταποκρίνεσαι αποτελεσματικά στις εργασιακές, αλλά και τις οικογενειακές και κοινωνικές ανάγκες, δίνω τον αγώνα μου καθημερινώς, νιώθοντας έντονα τη μεγάλη ευθύνη να σταθώ αντάξια αυτής της επιτυχίας, και δεδομένου ότι περισσότερο από ποτέ, αισθάνομαι το βάρος του ‘Εν οίδα ότι ουδέν οίδα’. Προσπαθώ όσο μπορώ, όλη αυτή η αναγνώριση της αξίας του έργου μας να αποτελέσει εφαλτήριο, γέφυρα και μέσο για σημαντικές δράσεις αναβάθμισης της παιδείας, καθώς και αποστιγματοποίησης και ανάδειξης των μαθητών με δυσλεξία, των χαρισματικών αυτών ανθρώπων, που, ενώ αναβαθμίζουν την κοινωνία με τον συχνά  καινοτόμο και ανατρεπτικό τρόπο σκέψης τους και τα ψυχικά τους χαρίσματα, στο σχολείο αλλά και στην εργασία τους ακόμα και σήμερα συχνά κακοποιούνται κοινωνικά και συναισθηματικά. Δεν ξεχνώ όμως, κάποιες στιγμές, να κλείνω το μάτι στον εαυτό μου, να παίρνω μια βαθιά ανάσα και να του χαμογελώ για ό,τι έχει καταφέρει.

Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον του οργανισμού; Σκοπεύεται να επεκταθείτε;

Ο οργανισμός μας βρίσκεται στη διαδικασία σημαντικής εξέλιξης και επέκτασής του σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα βήματα μας είναι πολύ προσεχτικά και επιλεκτικά, καθώς οι σωστές αποφάσεις για το ποιες απ’ όλες τις προτάσεις, που μας γίνονται θα αποτελέσουν τις τελικές επιλογές μας, είναι καθοριστικής σημασίας. Μέσα στον επόμενο χρόνο, θα έχουν γίνει σημαντικά βήματα, για τα οποία εργαζόμαστε όλη η ομάδα πυρετωδώς, με έμφαση στη διεύρυνση της μεθόδου μας σε ακαδημαϊκό, ερευνητικό επίπεδο, αλλά και τη δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για διάχυση της γνώσης μας. Επιπλέον, η γένεση του 3DlexiaCosmos NPO, διαγράφει το όραμα της εισαγωγής της ολιστικής παιδαγωγικής μας προσέγγισης στο ευρύτερο εκπαιδευτικό σύστημα. Με σταθερότητα και φροντίδα σε αυτό, που αγαπούμε, προχωρούμε.

Δε με αποθάρρυνε ποτέ η σκληρή δουλειά, που έπρεπε να καταβάλω για να πετύχω τους στόχους μου, αλλά και οι στιγμές, που πρέπει να εγκαταλείψω τη βολική μου πραγματικότητα για να κυνηγήσω τα όνειρα μου, αποτελούν μεγάλη πρόκληση

Πώς ζήσατε το κάθε στάδιο της διαδρομής για να φτάσετε να προταθείτε για ένα τόσο μεγάλο βραβείο παιδείας ισάξιο του ‘Νόμπελ’ και μάλιστα 2 φορές?

Το  πλούσιο αυτό σε εμπειρίες ταξίδι, που βιώνω από παιδί θα έλεγα, είχε και έχει περάσματα, τόσο σκοτεινά, όσο και φωτεινά. Κάθε φορά, που βρέθηκα αντιμέτωπή με τους φόβους μου και το σκοτάδι εντός και εκτός μου, με καθοδηγούσαν τα λόγια του Πλάτωνα: ’Ευκολά συγχωρούμε το παιδί, που φοβάται το σκοτάδι. Η πραγματική τραγωδία της ζωής είναι ο ενήλικας, που φοβάται το φως.’ Δε με αποθάρρυνε ποτέ η σκληρή δουλειά, που έπρεπε να καταβάλω για να πετύχω τους στόχους μου, αλλά και οι στιγμές, που πρέπει να εγκαταλείψω τη βολική μου πραγματικότητα για να κυνηγήσω τα όνειρα μου, αποτελούν μεγάλη πρόκληση.  Κάνοντας την αυτοκριτική μου, βρήκα το κουράγιο να δω πολλά από αυτά, που φαινομενικά με βοηθούσαν, ως τα ‘δεκανίκια’, που είχα στη ζωή μου, και που μόνο, εάν τα εγκατέλειπα, θα μπορούσα να ζήσω ίσως τη χαρά μιας στιγμής αληθινής ευδαιμονίας και να βιώσω τα οφέλη του αγαθού, που υπηρετώ.  Νομίζω τελικά, πως, ό,τι επιτυχία βίωσα, συνέβη, γιατί δε με νίκησε ο φόβος της αποτυχίας. Και με αυτή τη λαχτάρα για ζωή και δημιουργία για το καλό όλων, συνεχίζω.

Παρόλο που είχατε και συνεχίζετε να έχετε μια σημαντική πορεία στο εξωτερικό παραμένετε στην Ελλάδα. Τι είναι αυτό που σας κρατάει στην πατρίδα σας;

Η Ελλάδα είναι η ψυχή μου. Εάν την εγκατέλειπα, θα πρόδιδα τις ίδιες τις αξίες, που υπηρετώ και γεννήθηκαν εδώ για τον κόσμο όλο. Ξέρω όμως ότι σε μια τόσο δύσκολη στιγμή για τη χώρα μας χρειάζεται να δραστηριοποιηθώ σε παγκόσμιο επίπεδο και να αναλάβω την ευθύνη μου να κάνω ό,τι μπορώ για αυτή, τώρα που με χρειάζεται περισσότερο. Αυτό εξάλλου δεν είναι και το βαθύτερο νόημα της ζωής; Να παλεύεις για έναν στόχο ενάρετο και υψηλό με όχημα την αγάπη για τον άνθρωπο, με μεγαλύτερη αμοιβή μια βαθιά αίσθηση άνθησης που πηγάζει από έναν εξαιρετικά υγιή νου και ψύχη που αποκομίζεις στην πορεία. Αυτό αποτελεί για εμένα τη βέλτιστη κατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης.

Διαβάστε επίσης...

Μια δασκάλα «μαγειρεύει» (τηλε)διδασκαλίες με περίσσια αγάπη…

TweetΗ Ιωάννα μας έστειλε τις τηλε-διδασκαλίες της που μπορείτε να δείτε παρακάτω και να εγγραφείτε …

Κορονοϊός: Συσκευές θερμομέτρησης από σήμερα στις λαϊκές αγορές

TweetΤην θερμομέτρηση των πωλητών θα αναλάβουν δύο γιατροί Δύο συσκευές θερμομέτρησης θα βρίσκονται από σήμερα …

Γιουβάλ Νώε Χαράρι: Πώς θα είναι ο κόσμος μετά τον κοροναϊό – Η εκπαίδευση των νέων από το σπίτι μέσω ενός υπολογιστή ή απλά ενός κινητού θα είναι ό,τι πιο συνηθισμένο.

TweetΜεγάλα τμήματα του πληθυσμού θα γίνονται πειραματόζωα, όχι μόνο σε φάρμακα αλλά και σε καταστάσεις. …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *