Γιατί οι εκπαιδευτικοί…

Γράφει ο Απόστολος Καπρούλιας*

 

Τις τελευταίες ημέρες, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που οι έλληνες εκπαιδευτικοί καταβάλουν για να ανταποκριθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και στις νέες συνθήκες που επιβάλλει η συγκυρία, δέχτηκαν πλείστες μομφές για την εν γένει επαγγελματική συμπεριφορά ή ευσυνειδησία τους. Όσο και εάν, ωστόσο, οι εν λόγω επιθέσεις εφάνησαν ως μεμονωμένες, εν τούτοις, κατά την εκτίμησή μου, ούτε τυχαίες ήσαν, ούτε, προφανώς, τόσο -ή αυστηρά- απεικονίζουν προσωπικές θέσεις ή απόψεις.

Γιατί, όμως, ο ρόλος και η ποιότητα των εκπαιδευτικών μας εκ νέου αμφισβητείται; Πρόκειται, μήπως, για μία συνήθη επιλογή τής κοινωνίας, σε καιρούς χαλεπούς, να αναζητεί «εξιλαστήρια» θύματα; Είναι, ενδεχομένως, μία υφέρπουσα εκτίμηση της ιδίας προς την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία και αναφαίνεται δοθέντων των ευκαιριών; Θα ήτο αληθές να ισχυριστούμε ότι, ενδεχομένως, αφορά σε μία «αυτοματοποιημένη» αντίδραση της κοινωνίας, η οποία διαπιστώνει «δικαιολογημένα» την «ανεπάρκεια» των εκπαιδευτικών; Ή, εν τέλει, αποτυπώνει την άγνοια της κοινότητας για τον σημαίνοντα, από κάθε άποψη, ρόλο που ο εκπαιδευτικός έχει αναλάβει να διεκπεραιώσει;

Είναι αλήθεια πως τόσο εκ της ιδίας της εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και εκ μέρους της Πολιτείας δεν έχει επαρκώς αναδειχθεί, πέραν των υπολοίπων, και η συμβολή του εκπαιδευτικού -της οιαδήποτε βαθμίδας- στην ευρυθμία, στην ευταξία και στην εξέλιξη της κοινωνίας. Και, επίσης, είναι αληθές –δίχως να έχω την πρόθεση να υπερασπιστώ τους συναδέλφους μου- πως στον εκπαιδευτικό δεν αρμόζει η αυτοπροβολή. Προς τούτο, μάλιστα, και ελάχιστοι συνάδελφοι –εξωθεσμικοί- διαμαρτυρήθηκαν, κατόπιν των επιθέσεων που εδέχθησαν. Από την άλλη πλευρά, η Πολιτεία τα τελευταία χρόνια δεν έχει αναλάβει επαρκείς πρωτοβουλίες για την υποστήριξη του δημόσιου σχολείου, του εκπαιδευτικού έργου αλλά και του ιδίου του εκπαιδευτικού, ως επαγγελματία της Εκπαίδευσης. Παράμετροι, οι οποίοι προφανώς «χαλαρώνουν», ελλείψει εκπαιδευτικών. Άλλωστε, παρά τα όσα κατά καιρούς εισακούστηκαν, φαίνεται πως, κατόπιν μίας δεκαετίας, διορισμοί στην Εκπαίδευσης θα πραγματοποιηθούν από μία Κυβέρνηση και από μία Υπουργό «που θα απέλυε ή που θα έθετε στην διαθεσιμότητα» και εκπαιδευτικούς!

Δεν θα επιμείνω στην πολυπλοκότητα του ρόλου του εκπαιδευτικού αν και θεωρώ ότι και αυτό –κάποια στιγμή- θα πρέπει να αναδειχθεί επαρκώς, και από την Πολιτεία. Έως τότε, όμως, η κοινωνία χρειάζεται και προς τούτο να «χειραφετηθεί». Οφείλει, τουλάχιστον, να υπερβεί την «άγνοιά» της, διότι, έναντι των υπολοίπων, μάλλον περί αυτού –κατ’ εμέ- επρόκειτο. Χρειάζεται, ως εκ τούτου, να προβληματισθεί εάν θα ήτο εφικτό -δίχως την συνδρομή των εκπαιδευτικών της- να ανακαλεί το παρελθόν της, να ανασυντάσσει το παρόν της και να  οριοθετεί το μέλλον της γόνιμα και δημιουργικά. Ας αναλογιστεί, επίσης, ποία πρακτική αξία ή σημασία θα είχαν τα ανωτέρω, εάν στις «διεργασίες» τους δεν εμπλέκονταν οι νέοι μας. Σε καιρούς, λοιπόν, που οι ανησυχίες, οι φιλοδοξίες, οι αγωνίες, οι αναζητήσεις, οι πραγματικές ανάγκες και οι προτεραιότητες των νέων μας δεν «εισακούγονται», ο εκπαιδευτικός παραμένει ευγενής και συνεπής ακροατής των. Και, μάλιστα, συνδράμει, ώστε καθεμία εκ των ως άνω περιπτώσεων να «ανατροφοδοτηθεί» αξιακά και να προσκτήσει την κοινωνική αποβλεπτικότητα που της αρμόζει.

Γι’ αυτό και ο εκπαιδευτικός είναι πρωτίστως παιδαγωγός. Και η κοινωνία χρειάζεται να μην συνεχίζει να παραβλέπει ακριβώς τον ρόλο του αυτόν. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ας του αναγνωρίσει καταρχάς, έστω «σιωπηρώς», την συνεισφορά του στις εσω-διαμορφώσεις της.  Και εκείνος, όσο και εάν απαξιώνεται, έχει χρέος έναντι των μαθητών του αλλά και έναντι εκείνης να μην «χαλαρώνει»· να συνεχίσει και απερίσπαστος να παραμένει ευγενής δείκτης ενός ανώτερου ήθους.

 

Δρ/ Δρ Απόστολος Α. Καπρούλιας

Μέλος ΣΕΠ Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

 

Διαβάστε επίσης...

Κεραμέως : Δεν θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο οι διατάξεις που αφορούν αύξηση μαθητών ανά τάξη

TweetΣυνέντευξη της Νίκης Κεραμέως στην δημοσιογράφο των Νέων Μάρνυ Παπαματθαίου Δεν θα γίνονται εισαγωγικές εξετάσεις …

Πανεκπαιδευτικό Συλλαλητήριο (Δ.Ο.Ε.-Ο.Λ.Μ.Ε.-Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.) στα Προπύλαια την Τρίτη 26 Μαΐου

Tweet  Το Υπουργείο Παιδείας αντιμέτωπο με τη φωνή των χιλιάδων εκπαιδευτικών που κατέκλυσαν το κέντρο …

Προβληματισμοί και ερωτήματα για τον τρόπο επαναλειτουργίας των σχολείων

TweetΓράφει ο Σάββας Σεχίδης Αρκετές συναδέλφισσες και αρκετοί συνάδελφοι, με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων, …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *